Dopravný podnik mesta Prešov, a. s., sa chce uchádzať o eurofondy na nákup 15 nových trolejbusov. Pôjde o 8,7 milióna eur, pričom by mal z vlastných zdrojov prispieť sumou 400-tisíc eur. Nové trolejbusy mesto potrebuje aj preto, lebo najstarší vo vozovom parku má už 28 rokov.
PREŠOV. Dopravný podnik má pripravené podklady k žiadosti o čerpanie zdrojov z Operačného programu integrovaná infraštruktúra. Zatiaľ ide len o odhad, ale 15 nových trolejbusov by malo stáť 8,7 milióna eur.
Keďže ide o sumu nad 30-tisíc eur, plánovanú investíciu musia najprv schváliť prešovskí poslanci. Mali by tak urobiť na štvrtkovom zastupiteľstve.
Vo vozovom parku je 36 trolejbusov
Podľa riaditeľa Petra Janusa s dodávkou nových vozidiel môžu v prípade úspechu rátať v prvom polroku 2017.
V garážach majú momentálne 36 trolejbusov a nákup nových je pre nich priorita.
Keď sme sa zaujímali, aký je na to dôvod, Janus uviedol, že priemerný vek trolejbusov, ktoré sú teraz v prevádzke, je 10,5 roka.
„Najstarší má 28 rokov. Asi jedna tretina vozového parku je staršia ako 15 rokov, takže obmena je pre nás zásadná,“ argumentoval Janus.
V 90. rokoch nakupovali veľa
Súčasnú situáciu ovplyvnil aj fakt, že v roku 1992, keď prepájali trolejbusovou dopravou sídlisko Sekčov s centrom mesta a Sídliskom III, kúpili naraz 25 trolejbusov.
Tie už dosluhujú. Za posledné roky sa sústredili na nákup autobusov, aby zabezpečili dopravu do okrajových častí mesta a do okolitých obcí.
„Čerpať zdroje z tohto programu je pre nás veľká príležitosť, lebo z vlastných príjmov by sme si to nemohli dovoliť. Len jeden kĺbový trolejbus stojí okolo 550-tisíc eur,“ zdôraznil riaditeľ Janus.
Životnosť znižujú aj nehody
Technický stav vozidiel ovplyvňujú aj nehody.
Minulý týždeň mal napríklad autobus č. 19 nehodu. Neďaleko Hypermarketu Ttesco vodič autobusu neubrzdil a narazil prednou časťou do nákladného auta.
Našťastie sa nikomu nič nestalo, ale len polročný Solaris bude nutné opravovať. Mieru zavinenia oboch vodičov ešte vyšetruje polícia, no riaditeľ už teraz zabezpečuje opravu vozidla. V dielňach dopravného podniku ho neopravia.
„Musíme ho poslať k výrobcovi do Poľska, lebo ide o čelnú časť. Keby sa neopravila a nenastavila na milimetre presne, mohlo by počas prevádzky dochádzať k prasklinám bočných skiel. Oprava bude stáť okolo 10-tisíc eur,“ poznamenal Janus.
Nehody. Linka č. 19 mala nedávno nehodu. Jeden z najnovších Solarisov stiahli, musia ho dať opraviť. Foto: imhd.sk
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári