Korzár logo Korzár Prešov
Streda, 20. september, 2017 | Meniny má Ľuboslav(a)
AKTUALIZOVANÉ 27. 6.

Doprastav obnovil práce na obchvate Prešova

Celková vysúťažená cena je 31,173 milóna eur s DPH.

(Zdroj: TASR/Roman Hanc)

Minister dopravy Roman Brecely prišiel osobne odovzdať stavenisko stavby I/68 Prešov odb. Škultétyho – ZVL, II. fáza. Rozostavaný úsek dokončí firma Doprastav, a. s. Má na to 275 dní. Investor bude postup prác kontrolovať každý mesiac.

PREŠOV. Na štvorkilometrový úsek prepojenia Nábrežnej komunikácie, ktorý má výrazne zlepšiť vnútromestskú dopravu, netrpezlivo čakajú Prešovčania od roku 2012.

Po vyše polročnej pauze, počas ktorej prebiehala nová súťaž na zhotoviteľa stavby, sa na nedokončenú stavbu vrátia mechanizmy a cestári.

Medzitým sa však situácia v meste vyostrila. Zápchy a kolóny privádzajú ľudí až do zúfalstva. Sú dni, keď prejazd cez mesto trvá aj hodinu, záchranné zložky ako sú sanitky či hasiči majú sťažený dojazd na miesta, kde ich práve potrebujú, účastníci dopravy sú stále ohrození.

„Verím, že ľudia v Prešove budú mať konečne k dispozícii cestu, ktorá tu už mala stáť. Urýchlené dokončenie tejto stavby je našim najvyšším záujmom,“ povedal minister Roman Brecely, keď odovzdával stavenisko cestárom.

Doprastavu, ako zhotoviteľovi diela verí a tiež tomu, že stanovený termín, ktorým je marec 2017 je reálny. Mimochodom, Doprastav vysúťažil na dostavbu 31 miliónov eur.

Podľa generálneho riaditeľa SSC Romana Žemberu bude terajší zhotoviteľ diela, teda Doprastav, pravidelne kontrolovaný. Kontrolné dni sa budú konať každý mesiac. Hrozí im aj penalizácia, ak by sa s termínom omeškali.

Posun môže spôsobiť len mimoriadna situácia súvisiaca s nepriaznivým počasím, čo sa môže ľahko stať, keď prídu letné búrky.

[content type="avizo-clanok" id="8209495" url-type="sme-article" title="Pozrite si fotogalériu" img="http://i.sme.sk/cdata/5/82/8209495/25285512-r32-st.ir3-_t150.jpg"][/content]

Androvič: Je to reálny termín

Generálny riaditeľ Doprastavu Juraj Androvič považuje 9-mesačný termín na dostavbu za reálny. Faktom však je, že stavba bola vyše roka opustená a vplyv počasia sa mohol podpísať na viaceré súčasti stavby.

Zaujímalo nás, či majú dostatok informácií o tom, čo ich tam čaká.

„Nevieme, čo na stavbe bolo urobené dobre a čo zle. Nerobili sme skúšky, lebo čas preberania stavby by sa zase predĺžil. Môžu tu byť časované bomby. Ak sú, budeme to riešiť s investorom,“ reagoval na otázku Juraj Androvič.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Minister dopravy Brecely: Do roka bude hotový obchvat Prešova

Aká sankcia hrozí predchodcovi?

Predchádzajúci dodávateľ, združenie Hant BA DS a Anik údajne preinvestovali 14 miliónov eur a nechal rozostavanú stavbu asi na 44 percent. Ani jeden z termínov na dokončenie diela nedodržali, preto s nimi investor, teda Slovenská správa ciest (SSC) v októbri 2015, ukončil zmluvu.

Zaujímalo nás, či je už jasné, aká sankcia im hrozí, keďže ide o peniaze daňových poplatníkov.

„Neviem zatiaľ na tú otázku odpovedať. Názory právnikov v tom, čo je to nedokončenie diela a z čoho vypočítať penalizáciu sa rôznia,“ povedal generálny riaditeľ SSC Roman Žembera.

Pripomenul tiež, že už od začiatku výstavby miniobchvatu boli signály o tom, že za cenu, akú vysúťažilo združenie, sa ani nedal postaviť.

„Dali podhodnotenú ponuku 24 miliónov eur, pričom odhad bol okolo 50 miliónov. Za tie peniaze sa to nedalo postaviť, ani len nakúpiť materiály. Už vtedy sme s tým nesúhlasili, ale Úrad pre verejné obstarávanie ich potvrdil ako víťazov súťaže. Keďže nemali dosť peňazí, prizvali subdodávateľov, ktorým neplatili,“ povedal o situácii Žembera.

O tom, či a ako budú vinníci potrestaní, by mal rozhodnúť súd.

[content type="avizo-clanok" id="8006173" url-type="sme-article" title="Pozrite si fotogalériu" img="http://i.sme.sk/cdata/3/80/8006173/pohl-r587-st.ir3-_t150.jpg"][/content]

Prešov potrebuje aj diaľnicu a severný obchvat

Andrea Turčanová (KDH), ktorá v dôsledku pozastavenia stavby a následných komplikácií v doprave minulý rok v novembri musela vyhlásiť mimoriadnu situáciu, pripomenula, že vývoj udalostí ukázal, aký nefunkčný je administratívny systém na Slovensku.

Trvalo takmer osem mesiacov, kým sa ľady pohli.

„Dôležitejšie ako ľudské životy je to, či sú v poriadku všetky papiere. Možno by práve táto situácia mala byť dôvodom na to, aby sa kompetentní zamysleli nad tým, prečo všetko tak dlho trvá,“ povedala primátorka pripomínajúc, že ešte nejaký čas potrvá, kým sa aj záchranné zložky dostanú včas na miesto, kde ich najviac potrebujú a nebude ich brzdiť zložitá doprava.

„V Prešove sa doprava neriešila 20 rokov a ja dúfam, že toto je bod zlomu. Miniobchvat nie je najstrategickejšia trasa, kým nebudú dostavané všetky tri úseky, teda aj D1 a R4, dovtedy bude situácia v meste komplikovaná,“ podčiarkla primátorka Turčanová.

Podľa ministra Romana Brecelyho sa tieto stavby pripravujú.

„V súčasnosti prebieha súťaž na veľký západný obchvat mesta diaľnicou D1 Prešov Západ – Prešov Juh, ktorý je súčasťou diaľnice medzi Bratislavou a Košicami. Zároveň sa veľmi intenzívne pracuje aj na severnom obchvate mesta spolu s dostavbou rýchlostnej cesty R4,“ dodal R. Brecely.

O žiadnych termínoch však zatiaľ nechcel hovoriť.

auta_res.jpg

Prepájanie Nábrežnej komunikácie. V tomto úseku budú stavebné práce pokračovať. Foto: Anna Košuthová

Tento článok vyšiel v týždenníku PREŠOVSKÉ NOVINY, č. 25/2016, v predaji od 28. 6. do 4. 7.

Téma: Obchvaty Prešova


Neprehliadnite tiež

Ako sa dá urobiť zo záhradky stavebný pozemok

Zistili sme presný návod od mestských architektov.

Záhradkári nemajú vodu, niekde ani pozemky

Na stavbu na cudzom pozemku stavebné povolenie nedostanete.

Minúta po minúte: Príroda opäť vyčíňa, Mexiko zasiahlo ďalšie zemetrasenie

Tisíce ľudí utekali ulicami, aby ich nezasiahli padajúce budovy.

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Ficovi nestačila porážka Danka, potreboval ho úplne zosmiešniť

Čo by Fico nesmel urobiť, ak by postupoval podľa ústavy.

KOMENTÁRE

Zosmiešnil Trump seba či rovno Ameriku?

Lídri Činy, Ruska a Nemecka si Trumpovu reč v OSN neprišli ani vypočuť.

BLOG CAFÉ EURÓPA

Café Európa: Ako dobehnúť západné platy v EÚ?

Môže sa sociálna úroveň medzi východom a západom priblížiť?

Najčítanejšie na Prešov Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  8. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  6. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  7. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  10. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 306
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 4 730
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 994
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 614
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 767
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 578
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 556
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 217
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 214
  10. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 142

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop