Korzár logo Korzár Prešov

Doprastav obnovil práce na obchvate Prešova

Celková vysúťažená cena je 31,173 milóna eur s DPH.

(Zdroj: TASR/Roman Hanc)

Minister dopravy Roman Brecely prišiel osobne odovzdať stavenisko stavby I/68 Prešov odb. Škultétyho – ZVL, II. fáza. Rozostavaný úsek dokončí firma Doprastav, a. s. Má na to 275 dní. Investor bude postup prác kontrolovať každý mesiac.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

PREŠOV. Na štvorkilometrový úsek prepojenia Nábrežnej komunikácie, ktorý má výrazne zlepšiť vnútromestskú dopravu, netrpezlivo čakajú Prešovčania od roku 2012.

Po vyše polročnej pauze, počas ktorej prebiehala nová súťaž na zhotoviteľa stavby, sa na nedokončenú stavbu vrátia mechanizmy a cestári.

SkryťVypnúť reklamu

Medzitým sa však situácia v meste vyostrila. Zápchy a kolóny privádzajú ľudí až do zúfalstva. Sú dni, keď prejazd cez mesto trvá aj hodinu, záchranné zložky ako sú sanitky či hasiči majú sťažený dojazd na miesta, kde ich práve potrebujú, účastníci dopravy sú stále ohrození.

„Verím, že ľudia v Prešove budú mať konečne k dispozícii cestu, ktorá tu už mala stáť. Urýchlené dokončenie tejto stavby je našim najvyšším záujmom,“ povedal minister Roman Brecely, keď odovzdával stavenisko cestárom.

Doprastavu, ako zhotoviteľovi diela verí a tiež tomu, že stanovený termín, ktorým je marec 2017 je reálny. Mimochodom, Doprastav vysúťažil na dostavbu 31 miliónov eur.

Podľa generálneho riaditeľa SSC Romana Žemberu bude terajší zhotoviteľ diela, teda Doprastav, pravidelne kontrolovaný. Kontrolné dni sa budú konať každý mesiac. Hrozí im aj penalizácia, ak by sa s termínom omeškali.

SkryťVypnúť reklamu

Posun môže spôsobiť len mimoriadna situácia súvisiaca s nepriaznivým počasím, čo sa môže ľahko stať, keď prídu letné búrky.

[content type="avizo-clanok" id="8209495" url-type="sme-article" title="Pozrite si fotogalériu" img="http://i.sme.sk/cdata/5/82/8209495/25285512-r32-st.ir3-_t150.jpg"][/content]

Androvič: Je to reálny termín

Generálny riaditeľ Doprastavu Juraj Androvič považuje 9-mesačný termín na dostavbu za reálny. Faktom však je, že stavba bola vyše roka opustená a vplyv počasia sa mohol podpísať na viaceré súčasti stavby.

Zaujímalo nás, či majú dostatok informácií o tom, čo ich tam čaká.

„Nevieme, čo na stavbe bolo urobené dobre a čo zle. Nerobili sme skúšky, lebo čas preberania stavby by sa zase predĺžil. Môžu tu byť časované bomby. Ak sú, budeme to riešiť s investorom,“ reagoval na otázku Juraj Androvič.

SkryťVypnúť reklamu

Prečítajte si tiež: Minister dopravy Brecely: Do roka bude hotový obchvat Prešova Čítajte 

Aká sankcia hrozí predchodcovi?

Predchádzajúci dodávateľ, združenie Hant BA DS a Anik údajne preinvestovali 14 miliónov eur a nechal rozostavanú stavbu asi na 44 percent. Ani jeden z termínov na dokončenie diela nedodržali, preto s nimi investor, teda Slovenská správa ciest (SSC) v októbri 2015, ukončil zmluvu.

Zaujímalo nás, či je už jasné, aká sankcia im hrozí, keďže ide o peniaze daňových poplatníkov.

„Neviem zatiaľ na tú otázku odpovedať. Názory právnikov v tom, čo je to nedokončenie diela a z čoho vypočítať penalizáciu sa rôznia,“ povedal generálny riaditeľ SSC Roman Žembera.

Pripomenul tiež, že už od začiatku výstavby miniobchvatu boli signály o tom, že za cenu, akú vysúťažilo združenie, sa ani nedal postaviť.

„Dali podhodnotenú ponuku 24 miliónov eur, pričom odhad bol okolo 50 miliónov. Za tie peniaze sa to nedalo postaviť, ani len nakúpiť materiály. Už vtedy sme s tým nesúhlasili, ale Úrad pre verejné obstarávanie ich potvrdil ako víťazov súťaže. Keďže nemali dosť peňazí, prizvali subdodávateľov, ktorým neplatili,“ povedal o situácii Žembera.

O tom, či a ako budú vinníci potrestaní, by mal rozhodnúť súd.

[content type="avizo-clanok" id="8006173" url-type="sme-article" title="Pozrite si fotogalériu" img="http://i.sme.sk/cdata/3/80/8006173/pohl-r587-st.ir3-_t150.jpg"][/content]

Prešov potrebuje aj diaľnicu a severný obchvat

Andrea Turčanová (KDH), ktorá v dôsledku pozastavenia stavby a následných komplikácií v doprave minulý rok v novembri musela vyhlásiť mimoriadnu situáciu, pripomenula, že vývoj udalostí ukázal, aký nefunkčný je administratívny systém na Slovensku.

Trvalo takmer osem mesiacov, kým sa ľady pohli.

„Dôležitejšie ako ľudské životy je to, či sú v poriadku všetky papiere. Možno by práve táto situácia mala byť dôvodom na to, aby sa kompetentní zamysleli nad tým, prečo všetko tak dlho trvá,“ povedala primátorka pripomínajúc, že ešte nejaký čas potrvá, kým sa aj záchranné zložky dostanú včas na miesto, kde ich najviac potrebujú a nebude ich brzdiť zložitá doprava.

„V Prešove sa doprava neriešila 20 rokov a ja dúfam, že toto je bod zlomu. Miniobchvat nie je najstrategickejšia trasa, kým nebudú dostavané všetky tri úseky, teda aj D1 a R4, dovtedy bude situácia v meste komplikovaná,“ podčiarkla primátorka Turčanová.

Podľa ministra Romana Brecelyho sa tieto stavby pripravujú.

„V súčasnosti prebieha súťaž na veľký západný obchvat mesta diaľnicou D1 Prešov Západ – Prešov Juh, ktorý je súčasťou diaľnice medzi Bratislavou a Košicami. Zároveň sa veľmi intenzívne pracuje aj na severnom obchvate mesta spolu s dostavbou rýchlostnej cesty R4,“ dodal R. Brecely.

O žiadnych termínoch však zatiaľ nechcel hovoriť.

auta_res.jpg

Prepájanie Nábrežnej komunikácie. V tomto úseku budú stavebné práce pokračovať. Foto: Anna Košuthová

Tento článok vyšiel v týždenníku PREŠOVSKÉ NOVINY, č. 25/2016, v predaji od 28. 6. do 4. 7.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 85 276
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 554
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 294
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 448
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 6 456
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 363
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 222
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 431
  1. Tupou Ceruzou: Trump vs. Čína
  2. Marcel Rebro: SMERácka kádrovačka
  3. Rudolfa Vallová: Prečo nám dnešok pripomína čas II. svetovej vojny?
  4. Vladimír Bojničan: Prečo je “Desatoro” morálne neakceptovateľné v dnešnej modernej spoločnosti
  5. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  6. Ján Škerko: Prečo vláda nezvládla slintačku a krívačku? Lebo sama je ňou postihnutá
  7. Teodor Dlužanský: Vážení zamestnanci okrem verejného sektora – štát ďakuje!
  8. Juraj Tušš: Intelektuáli, blogeri, na slovíčko prosím – Zmysluplné využitie umelej inteligencie "ChatGPT" v dnešnej dobe.
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 726
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 589
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 39 421
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 19 136
  5. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 15 674
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 485
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 978
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 873
  1. Tupou Ceruzou: Trump vs. Čína
  2. Marcel Rebro: SMERácka kádrovačka
  3. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  4. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  5. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  6. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  7. Tupou Ceruzou: Businessman
  8. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tupou Ceruzou: Trump vs. Čína
  2. Marcel Rebro: SMERácka kádrovačka
  3. Rudolfa Vallová: Prečo nám dnešok pripomína čas II. svetovej vojny?
  4. Vladimír Bojničan: Prečo je “Desatoro” morálne neakceptovateľné v dnešnej modernej spoločnosti
  5. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  6. Ján Škerko: Prečo vláda nezvládla slintačku a krívačku? Lebo sama je ňou postihnutá
  7. Teodor Dlužanský: Vážení zamestnanci okrem verejného sektora – štát ďakuje!
  8. Juraj Tušš: Intelektuáli, blogeri, na slovíčko prosím – Zmysluplné využitie umelej inteligencie "ChatGPT" v dnešnej dobe.
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 726
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 589
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 39 421
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 19 136
  5. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 15 674
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 485
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 978
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 873
  1. Tupou Ceruzou: Trump vs. Čína
  2. Marcel Rebro: SMERácka kádrovačka
  3. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  4. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  5. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  6. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  7. Tupou Ceruzou: Businessman
  8. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu