Korzár logo Korzár Prešov
Pondelok, 21. jún, 2021 | Meniny má AlojzKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 27. 6.

Doprastav obnovil práce na obchvate Prešova

Celková vysúťažená cena je 31,173 milóna eur s DPH.

(Zdroj: TASR/Roman Hanc)

Minister dopravy Roman Brecely prišiel osobne odovzdať stavenisko stavby I/68 Prešov odb. Škultétyho – ZVL, II. fáza. Rozostavaný úsek dokončí firma Doprastav, a. s. Má na to 275 dní. Investor bude postup prác kontrolovať každý mesiac.

PREŠOV. Na štvorkilometrový úsek prepojenia Nábrežnej komunikácie, ktorý má výrazne zlepšiť vnútromestskú dopravu, netrpezlivo čakajú Prešovčania od roku 2012.

Po vyše polročnej pauze, počas ktorej prebiehala nová súťaž na zhotoviteľa stavby, sa na nedokončenú stavbu vrátia mechanizmy a cestári.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

Medzitým sa však situácia v meste vyostrila. Zápchy a kolóny privádzajú ľudí až do zúfalstva. Sú dni, keď prejazd cez mesto trvá aj hodinu, záchranné zložky ako sú sanitky či hasiči majú sťažený dojazd na miesta, kde ich práve potrebujú, účastníci dopravy sú stále ohrození.

„Verím, že ľudia v Prešove budú mať konečne k dispozícii cestu, ktorá tu už mala stáť. Urýchlené dokončenie tejto stavby je našim najvyšším záujmom,“ povedal minister Roman Brecely, keď odovzdával stavenisko cestárom.

Doprastavu, ako zhotoviteľovi diela verí a tiež tomu, že stanovený termín, ktorým je marec 2017 je reálny. Mimochodom, Doprastav vysúťažil na dostavbu 31 miliónov eur.

Podľa generálneho riaditeľa SSC Romana Žemberu bude terajší zhotoviteľ diela, teda Doprastav, pravidelne kontrolovaný. Kontrolné dni sa budú konať každý mesiac. Hrozí im aj penalizácia, ak by sa s termínom omeškali.

Skryť Vypnúť reklamu

Posun môže spôsobiť len mimoriadna situácia súvisiaca s nepriaznivým počasím, čo sa môže ľahko stať, keď prídu letné búrky.

[content type="avizo-clanok" id="8209495" url-type="sme-article" title="Pozrite si fotogalériu" img="http://i.sme.sk/cdata/5/82/8209495/25285512-r32-st.ir3-_t150.jpg"][/content]

Androvič: Je to reálny termín

Generálny riaditeľ Doprastavu Juraj Androvič považuje 9-mesačný termín na dostavbu za reálny. Faktom však je, že stavba bola vyše roka opustená a vplyv počasia sa mohol podpísať na viaceré súčasti stavby.

Zaujímalo nás, či majú dostatok informácií o tom, čo ich tam čaká.

„Nevieme, čo na stavbe bolo urobené dobre a čo zle. Nerobili sme skúšky, lebo čas preberania stavby by sa zase predĺžil. Môžu tu byť časované bomby. Ak sú, budeme to riešiť s investorom,“ reagoval na otázku Juraj Androvič.

Skryť Vypnúť reklamu

Prečítajte si tiež: Minister dopravy Brecely: Do roka bude hotový obchvat Prešova Čítajte 

Aká sankcia hrozí predchodcovi?

Predchádzajúci dodávateľ, združenie Hant BA DS a Anik údajne preinvestovali 14 miliónov eur a nechal rozostavanú stavbu asi na 44 percent. Ani jeden z termínov na dokončenie diela nedodržali, preto s nimi investor, teda Slovenská správa ciest (SSC) v októbri 2015, ukončil zmluvu.

Zaujímalo nás, či je už jasné, aká sankcia im hrozí, keďže ide o peniaze daňových poplatníkov.

„Neviem zatiaľ na tú otázku odpovedať. Názory právnikov v tom, čo je to nedokončenie diela a z čoho vypočítať penalizáciu sa rôznia,“ povedal generálny riaditeľ SSC Roman Žembera.

Pripomenul tiež, že už od začiatku výstavby miniobchvatu boli signály o tom, že za cenu, akú vysúťažilo združenie, sa ani nedal postaviť.

„Dali podhodnotenú ponuku 24 miliónov eur, pričom odhad bol okolo 50 miliónov. Za tie peniaze sa to nedalo postaviť, ani len nakúpiť materiály. Už vtedy sme s tým nesúhlasili, ale Úrad pre verejné obstarávanie ich potvrdil ako víťazov súťaže. Keďže nemali dosť peňazí, prizvali subdodávateľov, ktorým neplatili,“ povedal o situácii Žembera.

O tom, či a ako budú vinníci potrestaní, by mal rozhodnúť súd.

[content type="avizo-clanok" id="8006173" url-type="sme-article" title="Pozrite si fotogalériu" img="http://i.sme.sk/cdata/3/80/8006173/pohl-r587-st.ir3-_t150.jpg"][/content]

Prešov potrebuje aj diaľnicu a severný obchvat

Andrea Turčanová (KDH), ktorá v dôsledku pozastavenia stavby a následných komplikácií v doprave minulý rok v novembri musela vyhlásiť mimoriadnu situáciu, pripomenula, že vývoj udalostí ukázal, aký nefunkčný je administratívny systém na Slovensku.

Trvalo takmer osem mesiacov, kým sa ľady pohli.

„Dôležitejšie ako ľudské životy je to, či sú v poriadku všetky papiere. Možno by práve táto situácia mala byť dôvodom na to, aby sa kompetentní zamysleli nad tým, prečo všetko tak dlho trvá,“ povedala primátorka pripomínajúc, že ešte nejaký čas potrvá, kým sa aj záchranné zložky dostanú včas na miesto, kde ich najviac potrebujú a nebude ich brzdiť zložitá doprava.

„V Prešove sa doprava neriešila 20 rokov a ja dúfam, že toto je bod zlomu. Miniobchvat nie je najstrategickejšia trasa, kým nebudú dostavané všetky tri úseky, teda aj D1 a R4, dovtedy bude situácia v meste komplikovaná,“ podčiarkla primátorka Turčanová.

Podľa ministra Romana Brecelyho sa tieto stavby pripravujú.

„V súčasnosti prebieha súťaž na veľký západný obchvat mesta diaľnicou D1 Prešov Západ – Prešov Juh, ktorý je súčasťou diaľnice medzi Bratislavou a Košicami. Zároveň sa veľmi intenzívne pracuje aj na severnom obchvate mesta spolu s dostavbou rýchlostnej cesty R4,“ dodal R. Brecely.

O žiadnych termínoch však zatiaľ nechcel hovoriť.

auta_res.jpg

Prepájanie Nábrežnej komunikácie. V tomto úseku budú stavebné práce pokračovať. Foto: Anna Košuthová

Tento článok vyšiel v týždenníku PREŠOVSKÉ NOVINY, č. 25/2016, v predaji od 28. 6. do 4. 7.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  2. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  3. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  4. 15 otázok o separovaní. Minimálne na jednu nebudete vedieť odpovedať
  5. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  6. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  7. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  8. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  9. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  10. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  1. Legislative intention - recodification of the corporate law
  2. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  3. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  4. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  5. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  6. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  7. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  8. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  9. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  10. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 28 365
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 12 485
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 8 167
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 7 705
  5. Po Slovensku na motorke 6 771
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 418
  7. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 4 944
  8. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 4 779
  9. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 3 532
  10. Crème de la crème po slovensky 3 184
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

4. marec 2020. Igor Matovič a Boris Kollár na tlačovej konferencii po spoločnom rokovaní po voľbách do Národnej rady SR 2020.

Čo ukázal viac ako rok vládnutia so Sme rodina?


13 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Variant delta príde aj na Slovensko.


a 2 ďalší 7 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop