Korzár logo Korzár Prešov

Trolejbusy jazdia na sídlisku Sekčov už 25 rokov

V minulosti boli plány rozširovať ju ďalej, no ostalo len pri plánoch. Teraz možno svitá na lepšie časy.

Sekčov. Zastávky obsluhujú trolejbusy aj autobusy.Sekčov. Zastávky obsluhujú trolejbusy aj autobusy. (Zdroj: Anna Košuthová)

Trolejbusová doprava na sídlisku Sekčov funguje už takmer 25 rokov. V minulosti boli plány rozširovať ju ďalej na sídlisko Šváby, do Ľubotíc, ku ZVL, na Delňu, Rusínsku aj Kuzmányho, no ostalo len pri plánoch. Teraz možno svitá na lepšie časy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

PREŠOV. V súčasnosti je sídlisko Sekčov najľudnatejšie, žije tu okolo 27-tisíc ľudí a sieť mestskej hromadnej dopravy je tu asi najhustejšia.

V čase výstavby sídliska, v roku 1978 to však tak nebolo. Rozrastajúce sa sídlisko obsluhovali výhradne autobusy, zastávok bolo málo a vzdialenosť k nim ešte väčšia.

SkryťVypnúť reklamu

Povestná 33-ojka zakaždým praskala vo švíkoch a ľudia sa na zastávku ponáhľali s obavami, či do nej vôbec vojdú. Občas aj nevošli a museli čakať na ďalšiu.

Premávala na trase Sídlisko III – Hlavná – Východná - Laca Novomeského.

Najťažšou skúškou trolejbusovej dopravy bola štvorročná výluka na trati do Šarišských Lúk, Širpa a Šebastovej v rokoch 1977 – 1981, kedy bola od zvyšku trolejbusovej siete odrezaná jediná vozovňa trolejbusov.

Trolejbusy vtedy garážovali v provizórnych priestoroch v Solivare. No už čoskoro prišli plány na ich rozšírenie.

V roku 1981 pod tlakom energetickej krízy došlo k prehodnoteniu politiky utlmovania trolejbusovej dopravy.

Trolejbus sa ukázal ako východisko z nedostatku a vysokých cien pohonných hmôt. Do popredia vystúpil tiež ekologický aspekt jeho prevádzky.

SkryťVypnúť reklamu

Oživenie plánov na rozvoj trolejbusovej dopravy sa prejavilo najprv v podobe novej trate na Sídlisko III.

Výstavba prebiehala od roku 1983 a do prevádzky bola uvedená 1. augusta 1985.

Do Ľubotíc a na Šváby sa sieť nedotiahla

V závere osemdesiatych rokov sa pozornosť upriamila na výstavbu trolejbusovej trate na sídliská Sekčov a Šváby, hoci na druhé sídlisko sa už nedostala. Výstavba na Sekčove začala v roku 1990 a dokončená bola o dva roky neskôr.

Nový traťový úsek začínal v križovatke ulíc Solivarská (vtedy Generála Petrova), Švábska a Armádneho generála Svobodu.

Trolejbusová trať mala viesť po ulici Armádneho generála Svobodu pozdĺž celého sídliska a v Šarišských Lúkach sa pripojiť na trať do Šebastovej.

Z hlavnej trate mali byť vybudované dve odbočky, jedna ulicami Laca Novomeského a Sekčovskou na zastávku Pod Šalgovíkom a druhá v dnešnom priestore medzi Sekčovom a Ľuboticami. Tá sa však nedotiahla.

SkryťVypnúť reklamu

Po odčlenení obce Ľubotice od mesta Prešov a zastavení výstavby sídliska sa plány trochu skresali a trať vedúca po hlavnej komunikácii sa ukončila na konci sídliska na Sibírskej ulici.

Veľké nakupovanie trolejbusov

Rozvoj trolejbusovej dopravy sprevádzali pomerne masívne dodávky nových trolejbusov Škoda 14 Tr, ktoré však predstihli tempo výstavby nových tratí.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom G43JW na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 225
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 251
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 072
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 106
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 787
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 226
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 544
  8. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 542
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu