Práce na stavbe storočia sú vo finále.
BARDEJOV. Na utorňajšom kontrolnom dni sa zainteresovaní zhodli že spolupráca na stavbe obchvatu je vynikajúca a stavba kvalitná. Do konca mája preinvestovali 22-miliónov eur.
Zvyšných cca. 8,5 milióna sa prestavia v júli a auguste. Primátor Bardejova požiadal dodávateľov, aby obchvat mohol byť spustený v deň otvorenia Bardejovského jarmoku 25. augusta.
Cieľom stavby je dosiahnuť vyššiu kapacitu komunikácie, znížiť dopravnú zaťaženosť, zabezpečiť vyšší stupeň bezpečnosti dopravy, umožniť vodičom kratší čas prejazdu a zlepšiť dostupnosť zastavaného územia.
Bardejovčanom by sa malo vďaka stavbe dokonca zlepšiť životné prostredie a odľahčiť doprava v centre mesta, pretože tranzitná, najmä kamiónová doprava bude vedená mimo zastavanú časť a centrum.
Nálezy aj problémy
V mieste najväčšej plánovanej križovatky obchvatu, nad sídliskom Družba, narazili archeológovia na začiatku stavby na rozsiahle sídlisko z mladšej doby bronzovej.
V monokultúrnej lokalite sa našla zaujímavá keramika, odpadové a kolové jamy, zásobnice na obilie a ďalšie štandardné sídliskové objekty z doby bronzovej.
Mesto Bardejov ani Slovenská správa ciest pri stavbe obchvatu ale nenaplánovali na prechod pre desiatky peších Bardejovčanov, idúcich denne zo sídliska Obrancov mieru do svojich záhradkárskych a chatových osád na Mihaľove, Rúrnej, Kire a Slaninovke.
Slovenská správa ciest (SSC) potvrdila, že po dokončení obchvatu budú musieť peší záhradkári prechádzať na druhú stranu až pod najbližšími mostami, buď pri mestskom cintoríne, alebo pri garážach smerom na sídlisko Družba na Ťačevskej ulici.
„Na ďakovačky ešte bude čas, chcem však oceniť vzájomnú komunikáciu všetkých zúčastnených na tejto stavbe. Ideme do finále, teraz robíme obraz tejto stavby, takže si dajme pri dokončovacích prácach pozor a venujme finále patričnú pozornosť,“ povedal v závere kontrolného dňa riaditeľ spločnosti Eurovia, a.s., Róbert Šinály.
FAKTY
Juhozápadný obchvat Bardejova
Viac ako 33 miliónov eur na obchvat, ktorý sa v Bardejove plánoval viac ako 15 rokov, poskytol Európsky fond regionálneho rozvoja a štátny operačný program Doprava.
O zákazku sa uchádzalo 23 záujemcov, 14 z nich predložilo ponuku. Vyhralo združenie Eurovia SK a.s. Košice a Strabag s.r.o. Bratislava.
Práce na obchvate začali v marci 2015 na niekoľkých miestach naraz a skončia po 19-tich mesiacoch v auguste 2016. Stavba obsahuje 76 objektov, celková dĺžka obchvatu je 5,319 kilometra.
Súčasťou stavby je šesť mostných objektov a štyri križovatky, ktoré zabezpečia napojenie komunikačnej siete mesta na obchvat. Na štyroch úsekoch sa vybudujú protihlukové steny v celkovej dĺžke 1,4 kilometra.
Začína pri vjazde do mesta smerom od obce Mokroluh, pokračuje ponad rieku Topľa, ďalej nad sídliskom Družba a ponad sídlisko Obrancov mieru, prechádza tesne okolo mestského cintorína a napája sa na novovybudovaný kruhový objazd pri terajšej križovatke Ulice kpt. Nálepku a Krátky rad.
(mh)
FOTO K ČLÁNKU: Mário Hudák
Autor: Mário Hudák
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári