Prvý dojem o meste si zvyčajne urobia návštevníci a turisti, keď pricestujú do Prešova. Privíta ich železničná a autobusová stanica a práve predstaničný priestor či zastávky MHD sú v úbohom stave. Priestor plný neporiadku a zápachu je nelichotivá vizitka. Mesto síce plán na riešenie má, ale je na dlhé lakte. Verejnosť chce nápravu hneď.
PREŠOV. Prvá cesta od vlaku cez podchod, ktorý je vo vlastníctve mesta, niektorých návštevníkov vydesí.
Strop vyzerá na spadnutie, priestorom sa šíri zápach moču, povaľujú sa tam odpadky a večer často aj bezdomovci.
„Všade vidieť špinu. Keď vyjdete z podchodu von, privítajú vás vizuálny smog, chodníky v katastrofálnom stave, hrdzavé stĺpy verejného osvetlenia, rozbité sklenené výplne na zastávkach MHD aj prepadnutá dlažba. Uvedomujem si, že lokalita je terčom vandalov, ale na radnici by si mali uvedomiť, že cez tieto priestory prechádzajú stovky cestujúcich,“ myslí si o situácii Slavomír Karabinoš, ktorý denne dochádza do Prešova a realitu dôverne pozná.
Podobne reagujú aj iní pravidelní či sporadickí cestujúci. Niektorí dokonca tvrdia, že sa to rokmi nezlepšuje, ale zhoršuje.
„Keď to nie je nevyhnutné, nikdy necestujem večer a už vôbec nie bez sprievodu, lebo mám strach zo všelijakých podgurážených asociálov. Človek nikdy nevie, čo urobia. Niekedy sa správajú agresívne, ale ja som tam nikdy nevidela ani len hliadku mestskej polície. Na stanici síce je strážna služba, ale tí nemajú úspech. Upozornia ich, aby odišli, oni sa vzdialia pred stanicu a po chvíli sa zase vrátia,“ povedala nám o svojej skúsenosti Alžbeta Janigová.
Iní zase hovoria, že magnet pre skupinu ľudí, ktorá potom vyvoláva konflikty, sú aj tamojšie herne.
Kvetináče. Namiesto kvetov sú v nich odpadky. Foto: Slavomír Karabinoš
Aj staré môže byť čisté
„Na chodníku v smere na autobusovú stanicu je doslova prilepených k stene niekoľko prevádzok. Od pohostinstva, stánku s občerstvením či iné obchodíky. Podľa mňa by mesto malo prehodnotiť, či sú vôbec potrebné a či im dane vôbec stoja za to, lebo práve tam sa stretávajú ďalšie skupiny podgurážených ľudí, po ktorých ostávajú hromady odpadkov,“ dodal Slavomír Karabinoš.
Veci verejné mu nie sú ľahostajné, preto svojho času poslal na radnicu niekoľko návrhov. Dokonca finančne nenáročných.
Nikto z úradníkov však na ne nereagoval. Keď sme sa zaujímali, čo by sa dalo vylepšiť, zdôraznil, že mesto má teraz možnosť poslať do týchto priestorov pravidelne skupinu nezamestnaných, ktorí vykonávajú malé obecné služby.
Minimálne by priestor v podchode a pred stanicou mohli aspoň dvakrát za týždeň poupratovať.
Údržba autobusových zastávok by vraj tiež nebola nákladná a prepadnutý chodník sa dá ľahko opraviť.
„Stačí vybrať dlaždice a nahradiť ich novými. Určite by to nestálo tak veľa a hneď by to tam vyzeralo lepšie. Hrdzavé stĺpy sa dajú namaľovať, zdevastované kvetináče upraviť a vysadiť do nich kvety. Zaujímavé je, že tieto kvetináče neponúkli na adopciu. Ostrihať kríky tiež nemôže byť také nákladné,“ vyrátal Slavomír Karabinoš činnosti, ktoré by prispeli ku kultúrnejšiemu vzhľadu.
Predstaničný priestor. Cestujúci musia prechádzať z autobusovej na železničnú stanicu cez podchod. Foto: Anna Košuthová
Čo mesto plánuje?
Radnica si je vedomá, že situácia je kritická a podnikla kroky k tomu, aby sa zmenila.
Chce ju riešiť komplexne, nie čiastkovými úpravami. Vypísala preto výzvu na projekt úpravy predstaničného priestoru na Masarykovej ulici.
Jediná skupina architektov, Peter Švorc a Partneri, na to zareagovala a výsledok bol megaprojekt, ktorý však mesto určite nebude môcť prefinancovať. Dokonca ani z európskych zdrojov.
Mladí architekti navrhli riešenie prešovskej Masarykovej uliceČítajte
Podľa informácie hlavnej architektky mesta Prešov Márie Čutkovej však tej istej skupine architektov zadali úlohu vypracovať čiastkovú projektovú dokumentáciu úpravy priestoru, ktorá sa týka práve chodníkov, zastávok, parkovania, chodníkov, vjazdov do centra aj priemyselnej zóny.
Táto dokumentácia má byť podklad pre to, aby sa mesto mohlo uchádzať v niektorej z výziev o europrojekty. Fakt je, že to je beh na dlhé trate a situácia je vážna už teraz.
„Viem, že všetko je otázka peňazí. Keby si mestskí úradníci sadli za rokovací stôl so sadkármi a železničiarmi, možno by našli riešenie pre nejakú spoločnú investíciu. Tak sa napríklad po dohode so železnicami podarilo obci Pečovská Nová Ves v okrese Sabinov upraviť nástupnú stanicu, mesto Sabinov si vydláždilo a upravilo autobusovú stanicu a príkladov by bolo určite viac,“ poznamenal Slavomír Karabinoš.
Strop v podchode. Opäť sa uvoľnil, ľudia sa obávajú, že im spadne na hlavu. Foto: Slavomír Karabinoš
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári