Streda, 14. november, 2018

Šikovní prešovskí študenti uspeli na súťaži v Číne

Sebastian Ivan a Jakub Fecko vyrobili inovatívny model pre prax.

Projekt prešovských študentov. (Zdroj: archív S. Ivana)
Súťažné zariadenie prešovských študentov

PREŠOV. Významný úspech si na 33. ročníku medzinárodnej vedecko-technickej súťaže inovácií CASTIC v čínskom meste Chongqing pripísala dvojica študentov Strednej priemyselnej školy elektrotechnickej (SPŠE) v Prešove Sebastian Ivan a Jakub Fecko.

Ich projekt na najprestížnejšej medzinárodnej súťaži pre mladých vedátorov a inžinierov v Číne získal v náročnej konkurencii 2. miesto.

Na podujatí sa zúčastnilo 88 medzinárodných projektov zo 45 krajín.

Ako informoval zástupca riaditeľa SPŠE v Prešove Marek Soták, študenti uspeli s projektom Spínanie odpojovačom v elektrickej stanici, ktorý bol jedným z víťazných projektov národného Festivalu vedy a techniky AMAVET 2017, organizovaného Asociáciou pre mládež, vedu a techniku.

Model pre prax

Cieľom súťažného projektu bolo vyrobiť funkčné zariadenie, ktorý by v praxi zvýšil bezpečnosť pri práci s vysokonapäťovým odpájačom.

„Nápad mi skrsol v hlave ešte v 2. ročníku počas video prezentácie na Dni otvorených dverí na našej škole. S mojím spolužiakom Jakubom Juraškom sme vtedy začali uvažovať nad tým, ako by bolo možné predísť vysokonapäťovým výbojom, ktoré nastávajú pri nesprávnom spôsobe odpájania, a môžu tak spôsobiť materiálne škody a vážne ohroziť život a zdravie obsluhujúcich pracovníkov,“ uviedol Sebastian Ivan.

V 3. a vo 4. ročníku štúdia na SPŠE Prešov bol Sebastianovým partnerom pri praktickej realizácii projektu Jakub Fecko.

Spoločne pracovali na postupnom vylepšovaní modelu, pričom rady a skúsenosti získavali konzultáciami s učiteľmi školy, ale aj od odborníkov z praxe.

„Aj vďaka tomu sa nám podarilo náš pôvodný model, obsahujúci len základné komponenty, kvalitatívne posunúť na svetovú úroveň,“ dodal Fecko.

Prednosťou je aj skutočnosť, že jeho konštrukcia je vyrobená z priehľadného polykarbonátu a je tak vhodný na prezentáciu uvedenej problematiky napríklad počas vyučovania.