Korzár logo Korzár Prešov
Utorok, 1. december, 2020 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Za haváriu policajného vrtuľníka je zodpovedný pilot, tvrdí inšpekcia (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť

Otazka

Ci ako akvalitne prebehol preskolovaci kurz a tréning.
 

 

To sa urcite skumalo. Ale bez ohladu na trening aj najlepsi pilot niekedy proste vyrobi "capinu", bohuzial. Su to len ludia a nie stroje. A pri viseni na mieste v malej vyske nad zemou je na akukolvek napravu len minimalny cas.

Ako napr. ten policajt co spadol pred par rokmi s helikopterou na ten anglicky pub a zabil 10 ludi a seba. Pri vysetrovani vyslo najavo, ze helikoptere doslo palivo pretoze zabudol zapnut palivove cerpadla (moze sa stat) a potom nepochopitelne ignoroval 5 (!!!) vystrah. Normalne ma pilot po prvej takej vystrahe do 10 minut pristat, lebo nemoze vediet, preco je problem a kym na to pride moze byt neskoro. A pritom to bol velmi skuseny a spolahlivy pilot.

V pripade tych slovenskych policajtov by bolo zaujimave, keby sa zverejnila vysetrovacia sprava. Nebolo by prvykrat, ked niekde havariu hodili na pilota a pritom za to mohla odflaknuta udrzba alebo skor nejaky institucionalny problem - unava, nizka uroven vycviku, natlak nadriadenych aby sa let vykonal napriek nevyhovujucim podmienkam a podobne.

Ale vzhladom na to, ze je to policajna helikoptera, tak sa toho asi nedockame ...
 

Slovenskí piloti vrtulníkov

sú mimoriadna kategória. Keď zoberieme dohromady počet policajných, vojenských a záchranárskych vrtulníkov tak počtom nehôd musíme byť v porovnaní s ich počtom na popredných svetových priečkach.
 

 

Myslim, ze ani nie - nehody boli od 2008 len tri. Ten zachranarsky vrtulnik na Strelnikoch v 2016, tento policajny v 2017 a este jeden zachranarsky v 2015 (zachytil elektricke vedenie).

Popri tom bolo este par nehod a incidentov sukromnych vrtulnikov.

Napr. Rakusania mali za tu istu dobu minimalne 2 nehody vladnych helikopter (a spustu sukromnych, ale v Rakusku je asi privatnych helikopter viac ako u nas).

Mozete si statistiky pozriet tu:
https://www.icao.int/safety/iS...

Takze zase az take zle to u nas s tymi pilotmi nie je.
 

A ten vojenský

pri Prešove? A ten súkromný na východnom Slovensku? A ten čo prevážal malé dieťa do Bratislavy? A otázka, koľko vrtulníkov lieta u nás a napríklad v Rakúsku?
 

 

Vojensky pri Presove nebol vojensky ale policajny aj ked sa to stalo vo vojenskom vycvikovom priestore - to bol ten 2017. A ten s tym malym dietatom bol ten v 2015, ak sa nemylim.

Statnych vrtulnikov maju Rakusania +- rovnako ako nasi. Rozdiel v sukromnych (predsa len su bohatsi).
 

 

Sukromne nehody som tam nepisal (tych bolo viac) pretoze ste pisali o vojenskych, policajnych a zachranarskych vrtulnikoch. Nie o tom, ze niekde nejaky nedocviceny podnikatel pilot havaruje so svojim sukromnym Robinsonom.
 

Ten súkromný, bol nenažranec

Troliga, akože patriaci levočskej firme vyrábajúcej autobusy.
Totižto na tom bordovom Robinsone R44 lietal len.
Jeden z jeho excesov:

https://spis.korzar.sme.sk/c/6...

A nakoniec domachroval čas 1:30 min:

https://tivi.cas.sk/video/2517...
 
Hodnoť

Že vraj zdĺhavé vyšetrovanie

Od začiatku bolo zjavné, že niekto nekompetentný (pravdepodobne Kali) vydal rozkaz skúšať čosi, na čo nebol daný vrtuľník primárne stavaný. Predpokladám, že analýza rizík pred skúšaním nebola žiadna, lebo, čo som počul, Kali mal naponáhlo, lebo potreboval ten vrtuľník niekde inde.

V konečnom dôsledku bol zodpovedný pilot, lebo zo všetkých zúčastnených mal byť najkompetentnejší posúdiť všetky riziká spojené s daným skúšaním. No pilot fungoval v nejakej štruktúre velenia. Preto pozornosť by sa mala venovať celému reťazcu velenia.

A tá najzákladnejšia otázke je, kto vydal rozkaz také skúšobné lety vôbec vykonávať. Ten by mal niesť adekvátnu spoluzodpovednosť.

Z toho čo som počul, jedna z obetí toho nešťastia, Rado Lacko, bol od začiatku veľmi skeptický ohľadom vhodnosti tohto typu vrtuľníka na nejaké seriózne záchranárske práce.
 

A ešte pripomínam, že hneď po nehode

Kali vedome šíril klamstvá o tom, že údajne mali naraz zlyhať obidva motory, aj keď očití svedkovia nič také nehlásili a nič iné tomu nenasvedčovalo.

Za také niečo by mal byť Kali trestne stíhaný, lebo ako podozrivý zo zodpovednosti za tú haváriu sa evidentne snažil zvaliť vinu na extrémne nepravdepodobnú technickú poruchu.
 

Drobná oprava:

Podozrivý zo SPOLUzodpovednosti...
 

Krivák tebe z toho Kaliho už

kvapká na CaC2 .
Čierne skrinky sa skúmali v Prahe a v USA.
Si Ty len drúúk.
 

Viliam66 2 bodka 0

používa sa niekde Bell 429 takýmto spôsobom ?
 

 

u ATE na letecku zachranku, objednali si ich niekolko. a dokonca s tym aj
zachranuju v Tatrach zo steny. vhodnost vrtulnika na taketo narocne zasahy je ale otazna, uz sme to tu pred casom rozoberali detailne aj s Wiliamom.
Agusta je velmi uzky special, Bell je velmi priestorny univerzal...a len tazko sa to porovnava... najma ked zacne niekto zo starsich na THS spominat na Ciba Nosiana a jeho manevre v Mi-8, tie doteraz asi nikto neprekonal.
 

 

Bell má oproti Aguste výkonnejší navijak (249kg/88 m vs 204 kg/50 m)
https://www.ate.sk/sk/vzzs/flo...
Bell OM-ATR som videl 5,9,16 v Batizovskej d. v Tatrách , havaroval 7. 9.16 pri Strelníkoch.
Policajný OM BYM som videl 9.9.2016 pri pátračke na Končistej . Pacienta evakuovala Agusta.
Teraz vídavam v Tatrách Agustu alebo poľský Sokól
 

 

PD71 > ten navijak sme rozoberali s Wiliamom do detailov, clanky si vies dohladat aj s diskusiou....Bell ma jednoznacne dlhsie rameno navijaka a teda vacsiu paku {od osi rotora}. priemer rotora a plocha disku su ale velmi podobne. z toho vyplyvaju nejake zakonitosti, ktore je dobre poznat, ake maju efekty pri roznych podmienkach.
Agusta je uzky chrt, a je prisposobena priamo na horsku zachranu. vnutri je malo miesta a komfortu pre osetrenie atd.
Bell je siroky pohodlny presuvak, modernejsi, ale nespecialny. + ma lyziny.
 

 

V ktoromsi vlaňajšom....alebo tohoročnom, už si fakt nepamätám, čísle časopisu Letectví a kosmonautika bol článok o vrtulníkoch Bell 429. Bolo konštatované, že je zhusta používaný v policajných a záchranárskych službách. Napr. aj na slovensku. A len tak úplne na okraj bola spomenutá aj táto nehoda, možno dvoma vetami. Zhruba niečo v tom zmysle, že vrtulník sa vinou nesprávneho postupu posádky dostal s centrážou mimo povolené hranice a to tak, že všetka hmotnosť bola vpravo. Pilot, operátor navijáku, aj osoby v podvese. Preto sa stal vrtulník neovládateľný, i keď rezerva nosnosti bola ešte veľká. Stačilo, aby na ľavej sedačke sedel druhỷ pilot a nebol by problém.
 

 

ten druhy pilot tam sedel, operator tam nebol, a ti 2 na navijaku viseli zrejme pri nosidlach alebo 1 visel a 1 lezal na nosidlach.
rezerva nosnosti a samotna nosnost je iba 1 cislo, ale pri lietani je este kopec dalsich faktorov, ktore sa cato nedaju napisat na stitok motora. ale mozu sa uviest v manualoch a bezp. priruckach atd.
 

1 visel a 1 lezal na nosidlach.

 

...ale veď o tom to je. Keby na svojich sedačkách sedeli obaja piloti a naviják s bremenom ovládal operátor, tak sa do centráže vojdú. Ale keď druhý pilot (ľavý) vstal zo sedačky a prešiel do pravých dverí ovládať naviják, tak boli s ťažiskom moc vpravo. Nejde o to, kde bola hmotnosť navyše, ale kde chýbala. Celé to dobre súhlasí so zmienkou o dlhom výložníku navijáku vyššie.
Pozn. úvaha vyššie nie je založená na akejkoľvek konkrétnej znalosti faktov o nehode.
 

1 2 >

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop