Korzár logo Korzár Prešov

Prešovská cesta pri ZVL by mohla byť hotová do roka. Inštitút hovorí o zlyhaní

V meste zvažujú vyhlásenie mimoriadnej situácie. Situáciu prišiel riešiť štátny tajomník.

Cesta pri ZVL. Dokončiť ju chcú čo najskôr.Cesta pri ZVL. Dokončiť ju chcú čo najskôr. (Zdroj: Michal Frank)

Situáciu s nedostavanou cestou pri ZVL prišiel riešiť do Prešova štátny tajomník. Štát vypovedal zmluvu pôvodnému dodávateľovi stavby. Po stretnutí s primátorkou a županom došlo k zhode, že ďalšie kroky majú smerovať k tomu, aby bola stavba ukončená do konca budúceho roka.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

PREŠOV. Stretnutie k riešeniu nedokončenej stavby Okružnej križovatky pri ZVL, s nadjazdom a napojením na diaľnicu na Košice, sa uskutočnilo v stredu v Prešove.

Štát odstúpil od zmluvy s dodávateľom stavby (združenie HANT BA DS a ANIK), ktorý ju včas nedokončil, nepokračuje v nej a má finančné problémy.

SkryťVypnúť reklamu

Rokovanie. Stretli sa zástupcovia ministerstva, mesta a kraja. Foto: Michal Frank

Stromček: Chceme to vyriešiť čo najskôr

„Hľadáme optimálne riešenie na čo najskoršie dokončenie tejto stavby s minimálnym dopadom na už aj tak komplikovanú situáciu v meste Prešov,“ povedal štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček (Smer).

„Dnes je stavba dokončená na 44 percent, tomu zodpovedajú aj finančné plnenia,“ pokračoval.

Z 26 miliónov eur bolo doteraz vyplatených necelých dvanásť.

Stavba sa môže predražiť, keďže ceny stavebných prác sú dnes iné ako v roku 2011, podľa Stromčeka je to zatiaľ hypotetická otázka. Takisto aj spôsob, akým bude investor vymáhať zaplatenie vzniknutých škôd.

„Právnici analyzujú všetky možnosti. Pre nás je v prvom kole dôležité, aby sme čo najskôr mohli túto stavbu dokončiť,“ konštatoval štátny tajomník.

SkryťVypnúť reklamu

Kedy bude môcť byť stavba ukončená?

„Trvanie prác sa odhaduje na deväť mesiacov. K tomu musíme prirátať dobu verejného obstarávania,“ vyhlásil V. Stromček.

Do desiatich dní čaká na stanovisko mesta, či bude vyhlásená mimoriadna situácia, ktorá by mohla skrátiť verejné obstarávanie.

Turčanová: Mesto vyjde v ústrety

„Je to jedna z možností,“ uviedla o vyhlásení mimoriadnej situácie primátorka Prešova Andrea Turčanová (KDH) a zdôraznila: „Budeme hľadať také riešenie, aby bola do roka naozaj dokončená.“

Primátorka privítala spoluprácu s ministerstvom a krajom.

„Zároveň pozitívne vnímam to, že pred koncom je verejné obstarávanie na D1 a takisto by do konca roka malo byť stavebné povolenie na R4. Myslím, že svitá pre Prešov na lepšie časy a to je pozitívna správa pre všetkých nás,“ potvrdila slová štátneho tajomníka k situácii v doprave.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa štátneho tajomníka Stromčeka bude mesto Prešov po dokončení týchto ciest „v ďaleko lepšej kondícii“.

Doplnil, že nešlo o prvé, ani posledné stretnutie, a že vzniknutú kritickú situáciu sa podarí vyriešiť čo najskôr.

Chudík: Nebol som optimista

„Najdrahšia cesta je tá, ktorá nie je postavená,“ zdôraznil predseda Prešovského samosprávneho kraja Peter Chudík (Smer).

Podľa jeho slov by mesto malo vyhlásiť mimoriadnu situáciu, aby došlo k urýchlenému ukončeniu stavby.

„Dovolím si tvrdiť, že kritický stav tu je. Všetci musíme urobiť všetko pre to, aby sme dokončili čo najskôr. Občan nebude pozerať na to, či to je tak alebo tak, ale aby to bolo rýchlo. Som presvedčený, že po dnešku sa tak stane,“ konštatoval župan, ktorý pôvodne nebol taký optimistický.

„Keď sa stala taká situácia, sadli sme si a som rád, že sa niečo rozhodlo a pokračujeme ďalej. Sme v situácii, že sa fakt môže stať, že táto cesta bude dokončená v budúcom roku. Priznám sa, že niekedy v lete som tomu absolútne neveril. O tom to celé je. Urobíme všetko preto, aby to tak bolo,“ dodal.

Reakcia

Hovoria o manažérskom zlyhaní

Zastavenie výstavby obchvatu Prešova preložkou štátnej cesty I/68 považuje Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) za manažérske zlyhanie Slovenskej správy ciest ako investora a ministerstva dopravy ako jej nadriadeného štátneho orgánu.

"Slovenská správa ciest už uplynulý rok mala podrobné informácie o výraznom meškaní výstavby komunikácie. Už dávno zápisy z kontrolných dní signalizovali, že dodávateľ nebude schopný stavbu dokončiť a odovzdať," informoval v stredu predseda správnej rady IDH Ondrej Matej.

Ministerstvo dopravy podľa inštitútu už pred rokom mohlo mať dostatočné informácie, že je ohrozené vyčerpanie európskych financií pri realizácii investície.

Ministerstvo dopravy a Slovenská správa ciest, tvrdí IDH, už mali mať pripravené riešenie a jasný harmonogram krokov po odstúpení od zmluvy so zhotoviteľom stavby, združením firiem HANT BA DS a ANIK.

"Pripomína to neschopných manažérov závodu, ktorí vidia ako zlyháva dodávateľ súčiastok a aj napriek tomu nezabezpečia nového dodávateľa a spôsobia zastavenie výroby v závode," uviedol Matej.

"Namiesto vyvodzovania zodpovednosti týchto inštitúcií za vzniknutý stav a predstavenie riešenia, ako ho napraviť, sa zmohli len na prehodenie zodpovednosti na mesto, ktoré vyzývajú na vyhlásenie mimoriadnej situácie," dodal.

sita

Foto k článku: Michal Frank

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Komerčné články

  1. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame
  2. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  3. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  4. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  5. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  6. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  7. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  8. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  1. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame
  2. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  3. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  4. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh
  5. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  6. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  7. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Šetrite náklady s elektromobilom
  8. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 17 855
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 5 563
  3. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce 4 158
  4. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 4 117
  5. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame 3 726
  6. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 3 359
  7. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne? 3 010
  8. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 2 085
  1. Judita Vargová: Skúsenosť z polikliniky
  2. Marcel Rebro: Fico v Pekingu: Európsky exot na Putinovej prehliadke
  3. Jozef Huljak: Žaba v studni a posol z Kremľa
  4. Patrik Benčík: Denník advokáta: So smrťou sa nezahráva
  5. Matej Galo: List Robertovi Ficovi: Režim, ktorý obdivujete, za korupciu popravuje!
  6. Martin Pollák: Je „ruská duša“ proti prirodzenosti?
  7. Radko Mačuha: Podať si ruku s Putinom, nieje žiadne umenie.
  8. Patrícia Popovičová: Budúcnosť krajiny začína v školách – bez ohľadu na to, kto ich zriaďuje
  1. Michal Porubän: Otvorený list vedeniu Slovenskej akadémie vied 23 602
  2. Dušan Koniar: Puč na Slovensku 14 920
  3. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 14 500
  4. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 10 566
  5. Ján Šeďo: To dopravní inžinieri všetko posr**i ! 9 311
  6. Ján Valchár: Zaujímavé fakty okolo ruskej ropy. 8 646
  7. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch 8 310
  8. Ivan Mlynár: Žiadať od komunistu Fica, aby povedal o SNP pravdu – misia imposibilná. 5 995
  1. Marcel Rebro: Fico v Pekingu: Európsky exot na Putinovej prehliadke
  2. Radko Mačuha: Podať si ruku s Putinom, nieje žiadne umenie.
  3. Marian Nanias: Jachtavý brat Lacko.
  4. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS
  5. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee II. - jedno z možných objasnení
  6. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee
  7. Jiří Ščobák: Ako prísť o peniaze ľahko a rýchlo
  8. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa vedie do SNP.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu