Korzár logo Korzár Prešov

ČESMAD nie je spokojný s dlhou prípravou stavby R4

Žiada vybudovanie rýchlostnej cesty z Prešova k hraniciam s Poľskom v čo najkratšom možnom čase.

(Zdroj: lustračné - iv)

Združenie cestných dopravcov ČESMAD Slovakia (ČESMAD) nie je spokojné so zdĺhavou prípravou výstavby rýchlostnej cesty R4. Žiada, aby sa cesta z Prešova po hranicu s Poľskom vybudovala čo najskôr.

PREŠOV. "Súčasný stav už nie je vyhovujúci, preto by bolo vhodné, aby tieto úseky boli dobudované v čo najkratšom možnom čase," informoval PR manažér ČESMAD-u Andrej Fekete. "Hlavne tranzitná doprava tieto úseky, ale aj všetky ostatné cesty I. triedy na Slovensku, zaťažuje vo veľkej miere, čo spôsobuje komplikácie," uviedol.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Štát nezabezpečil financovanie výstavby R4 a peniaze na ňu nie sú ani v novom Operačnom programe Integrovaná infraštruktúra 2014 - 2020.

Napriek pokračovaniu projektovej prípravy hrozí ďalšie predĺženie termínov začiatku výstavby. Riešiť tento problém bude musieť nová vláda a vedenie ministerstva dopravy.

Pripravovaný ťah R4 spolu s postavenými úsekmi D1 medzi Prešovom a Košicami a R4 k hranici s Maďarskom je na trase plánovaného európskeho cestného koridoru Via Carpatia od Baltského k Egejskému moru.

Trasa je dôležitá

"Združenie ČESMAD Slovakia a členské dopravné spoločnosti vítajú tento projekt, tak ako každý, ktorý zlepší cestnú infraštruktúru na Slovensku, ale aj v krajinách, kde majú slovenskí dopravcovia prepravné trasy. Zlepšenie infraštruktúry má výrazný vplyv na čas prepravy, čo je jeden z rozhodujúcich faktorov," zareagoval Fekete.

SkryťVypnúť reklamu

Uvedenú severojužnú európsku trasu slovenskí dopravcovia využívajú menej v porovnaní s trasami do západnej Európy, ale aj tak je podľa nich dôležitá.

"Od dopravných spoločností nemáme konkrétne sťažnosti na stav komunikácií na tejto trase (Via Carpatia). V súčasnosti je to kombinácia diaľničných úsekov s cestami I. triedy," dodal Fekete.

Prepojiť má sedem krajín

Koridor Via Carpatia má diaľnicami a rýchlostnými cestami prepojiť sedem členských krajín Európskej únie na jej východe.

Vedie z Klajpedy cez Kaunas v Litve, Bialystok, Lublin a Rzeszów v Poľsku, Prešov a Košice na Slovensku, Miskolc a Debrecín v Maďarsku, Oradeu, Arad, Timisoaru, Lugoj a Calafat v Rumunsku a bulharskú Sofiu do gréckeho Solúna.

Z Lugoja vedie odbočka cez Sibiu, Pitesti a Bukurešť do Konstanty pri Čiernom mori a zo Sofie cez Plovdiv do Svilengradu pri hranici s Tureckom. Prepojenie Via Carpatia by malo byť dobudované postupne do roku 2050.

SkryťVypnúť reklamu

Začlenenie nového koridoru do Transeurópskej dopravnej siete (TEN-T) presadzuje Európske zoskupenie územnej spolupráce (EZÚS) Via Carpatia so sídlom v Košiciach.

Založili ho Košický samosprávny kraj a maďarská Boršodsko-abovsko-zemplínska župa (sídlo Miskolc) v máji 2013.

Hlavným cieľom zoskupenia je rozvoj koridoru Via Carpatia.

Už len obchvat Košíc

"Via Carpatia je ambiciózny projekt, ktorý si kladie za cieľ rozšírenie Transeurópskej dopravnej siete tým, že vytvorí najkratšiu trasu medzi severnou a južnou oblasťou. Hoci to nie je nová myšlienka, v súčasnosti sa ešte stále nepristúpilo k jej realizácii," informovala výkonná riaditeľka EZÚS Via Carpatia Julianna Orbán Máté.

Na trase koridoru v Košickom kraji treba dobudovať už len juhovýchodný obchvat Košíc na R2 medzi Šacou a Košickými Oľšanmi (21,5 km).

"Tento obchvat dostal v súčasnosti najväčšiu prioritu a jeho výstavba sa plánuje na rok 2018," dodala riaditeľka.

Štúdie uskutočniteľnosti by mali odhaliť skryté nedostatky na trase Via Carpatia.

"Prevládajú snahy o zabezpečenie osobitných finančných zdrojov na dobudovanie koridoru. Prepojenie krajín v smere sever - juh v prvom rade významným spôsobom odľahčí dosť vyťažený cestný ťah západ - východ. V dôsledku toho sa otvoria nové trhy a vybudujú sa nové logistické centrá," očakáva Orbán Máté.

Má to umožniť rozvoj lokálnej ekonomiky a nárast pracovných miest.

Strategický význam

Via Carpatia má podľa predsedu Košického kraja Zdenka Trebuľu strategický význam pre regióny pozdĺž schengenskej hranice EÚ.

Ich ekonomická situácia nie je najlepšia, zväčša ide o zaostávajúce regióny s pomerne vysokou mierou nezamestnanosti.

Od rýchlejšieho dobudovania dopravného koridoru očakáva veľký vplyv na ekonomický rozvoj regiónov.

Košický a Prešovský kraj, Boršodsko-abovsko-zemplínska župa a Podkarpatské vojvodstvo v Poľsku uzavreli v apríli 2015 v Rzeszówe dohodu o spolupráci pri rozvoji koridoru Via Carpatia a očakávajú pripojenie ďalších regiónov.

Doprava

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  5. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  1. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  2. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  3. Zlatý sen vo vzduchu
  4. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  7. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  8. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 7 998
  2. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 5 580
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 498
  4. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 5 464
  5. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 3 913
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 896
  7. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 2 762
  8. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 217
  1. Anton Kaiser: Medzinárodná fotografická výstava
  2. Timotej Opálek: Arcade Fire - Pink Elephant
  3. Eva Bachletová: Pre mamy
  4. Milan Buno: Čo keby ste si vybrali inak? Ako by potom vyzeral váš život? | 7 knižných tipov
  5. Radovan Čipka: Vnútený izolacionizmus alebo kam nás vedie vláda Róberta Tisa-Orbánsona
  6. Štefan Šturdzík: Pán Bartoška !!
  7. Martin Eštočák: Komentáre k petícii o MHD v Prešove: Ľudia hovoria jasne
  8. Patrik Benčík: Denník advokáta ŠPZ ADVOKÁT 2.0: Nie je ešpézetka ADVOKAT ako ADV0KAT
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 494
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 939
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 562
  4. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 12 859
  5. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 11 682
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 204
  7. Ján Chomík: Liek na nespavosť 8 042
  8. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 6 038
  1. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  2. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  4. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  5. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  6. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  7. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Anton Kaiser: Medzinárodná fotografická výstava
  2. Timotej Opálek: Arcade Fire - Pink Elephant
  3. Eva Bachletová: Pre mamy
  4. Milan Buno: Čo keby ste si vybrali inak? Ako by potom vyzeral váš život? | 7 knižných tipov
  5. Radovan Čipka: Vnútený izolacionizmus alebo kam nás vedie vláda Róberta Tisa-Orbánsona
  6. Štefan Šturdzík: Pán Bartoška !!
  7. Martin Eštočák: Komentáre k petícii o MHD v Prešove: Ľudia hovoria jasne
  8. Patrik Benčík: Denník advokáta ŠPZ ADVOKÁT 2.0: Nie je ešpézetka ADVOKAT ako ADV0KAT
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 494
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 939
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 562
  4. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 12 859
  5. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 11 682
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 204
  7. Ján Chomík: Liek na nespavosť 8 042
  8. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 6 038
  1. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  2. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  4. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  5. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  6. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  7. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu