Od 9. decembra začne platiť nový grafikon železničnej dopravy. Petíciu za zachovanie toho starého podpísalo už vyše desaťtisíc ľudí. Aj keď všetko nasvedčuje tomu, že bez výsledku. Iniciátor petície Jozef Róbert Šmigalla označuje nový návrh za „zlý a neprijateľný“, pričom ho podporili aj samosprávy. Chystá sa aj za ministrom dopravy, ktorý už prehovoril k novému cestovnému poriadku na železnici.
PREŠOV. Počet podpisov na petícii proti novému grafikonu dosiahol číslo 10 270. Najviac ich bolo z okolia Starej Ľubovne, ale nespokojní sú aj Prešovčania.
Podporili ju župan Peter Chudík (Smer), primátor Prešova Pavel Hagyari (nez.), ako aj zastupiteľstvá oboch samospráv.
„Samotná reakcia ľudí i samosprávnych orgánov hovorí, že tento návrh je jasne zlý a pre väčšinu obyvateľov kraja neprijateľný. Verím, že ministerstvo nebude ignorovať vôľu cestujúcej verejnosti. Prístup, aký zvolilo pri príprave grafikonu, bol jednoznačne nešťastný a má prvky ignorancie. Treba si uvedomiť, že štát je tu pre ľudí a nie naopak. Občania platia dane a majú nárok na slušné cestovanie, nielen čo sa týka prostriedkov, ale aj dostupnosti a načasovania spojenia. A podľa toho sa treba správať,“ odkazuje J. R. Šmigalla ministrovi dopravy, ktorému petíciu i uznesenia samosprávnych orgánov odovzdá.
Za najväčší nedostatok považuje stratu priameho spojenia Prešova s Bratislavou, dostupnosť a načasovanie prípojov k IC a rýchlikom a zlé načasovanie raňajších vlakov do Prešova z Košíc, Humenného či Bardejova.
Počiatek: Nový grafikon je v poriadku
Hradbu mlčania prelomil aj minister dopravy Ján Počiatek (Smer), ktorý reagoval na interpeláciu poslanca Pavla Zajaca (KDH).
Podľa ministra je jednou z najvýznamnejších zmien stanovenie jednoznačného konceptu diaľkovej železničnej dopravy, podľa tzv. taktového systému.
Na margo priameho rýchlika medzi Prešovom a Bratislavou uviedol, že by išlo o neúčelnú výnimku: „Nepovažujeme preto za účelné uvažovať o smerovaní časti diaľkových vlakov cez kysackú spojku do Prešova.“
Počiatek tvrdí, že priamy rýchlik medzi Prešovom a Bratislavou, cez Zvolen, využíva „zanedbateľný počet cestujúcich“.
Opiera sa o tom o prieskumy železničnej spoločnosti. Odmietol, žeby sa mal priamy spoj medzi šarišskou metropolou a hlavným mestom zachovať, prípadne vytvoriť.
Pripustil len, že sa „po zvážení všetkých okolností opätovne zamýšľame nad jeho účelnosťou“.
Dodal, že tvorba grafikonu vlakov osobnej dopravy, platného od 9. 12. 2012, je ukončená.
Ministerstvo napokon po rokovaniach súhlasilo so zachovaním priameho spojenia Prešov - Bratislava a aj ďalšími ústupkami v grafikone v Prešovskom kraji. Podrobne čítajte tu
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári