Možné zvýšenie poplatkov za odvoz a likvidáciu odpadu v Prešove stále rezonuje. Výrazne stúpli už tento rok, preto sa ľuďom plány mesta nepáčia. Radnica nevie doložiť, ako sú vypočítané sadzby za odpad.
PREŠOV. Takú informáciu radnica nedoložila ani v návrhu nového Všeobecne záväzného nariadenia (VZN), ani v predchádzajúcich. Dokonca nereagovala ani na konkrétny podnet istého obyvateľa, ktorý o tento údaj žiadal cez infozákon.
Prednosta Branko Benko na otázku odpovedal, že takou informáciou úrad nedisponuje. Pri výpočte brali do úvahy len výšku príjmov z dane za odpad a nákladov spojených s odvozom a likvidáciou. Tak stanovili najnižšiu a najvyššiu hranicu poplatku.
Otázkou potom je, na základe čoho v decembri 2011 sadzbu zvýšili a dokonca aj s prísľubom, že v nasledujúcich rokoch už nebude rásť.
„Do roku 2011 radnica vyrubovala obyvateľom a právnickým osobám celkovo menšiu sumu za odpady, ako si pýtali technické služby. Mesto každoročne na poplatkoch vybralo sumu 2,2 milióna eur a výpadok bol 1,3 milióna eur. Tie sa doplácali z rozpočtu mesta, čiže z peňazí, ktoré sa vybrali na iných daniach,“ analyzoval situáciu poslanec Richard Drutarovský (SaS).
V pripomienkovom konaní tiež žiadal mesto, aby vysvetlilo výpočet sadzby a štruktúru nákladov, na ktoré sa cez poplatky skladajú obyvatelia mesta.
„Úrad to do dnešného dňa neurobil a to znamená, že nevedia vysvetliť, na základe akých podkladov v tomto roku platia ľudia stanovený poplatok,“ dodal Drutarovský.
Keď sme oslovili riaditeľa Technických služieb mesta Prešov (TSmP) Jozefa Višňovského s otázkou, ako sa určuje sadzba, odpovedal, že ju určuje zastupiteľstvo.
Prešovčanom ostáva len veriť, že na dnešnom zastupiteľstve, kedy sa bude o novom VZN rozhodovať, sa túto odpoveď poslanci dozvedia ešte pred hlasovaním.
Už teraz sa počíta s deficitom
Túto otázku si spolu s nami kladie veľa ľudí. Mesto totiž už teraz ráta s deficitom vo výške 260 000 eur pre rok 2013.
„Ako to môžu vedieť už teraz? Veď nám sľubovali, že tohtoročné zvýšenie cien už bude stabilné,“ podelil sa s nami o pochybnosti Milan Varga.
„Zrejme ide o rozdiel medzi skutočnými nákladmi za tento rok a predpisom za poplatok, keďže mesto tolerovalo úľavy pre viacpočetné rodiny a dôchodcov,“ vysvetlil nám riaditeľ TSmP Jozef Višňovský. Dodal, že keby sa sadzby vyrovnali a boli pre každú osobu v domácnosti rovnaké, poplatky by pre 2- až 3-členné domácnosti mohli dokonca mierne klesnúť a rozpočet by bol vyrovnaný.
Otázky
Je to poplatok či daň?
Oslovili nás viacerí čitatelia, ktorí sa zhodli v tom, že vyberať poplatok rok vopred za konkrétnu službu nie je celkom fér.
„Za odber elektriny či plynu platíme pravidelné zálohové platby a na konci roka príde vyúčtovanie, takže si vieme predstaviť, koľko a za čo platíme. Aj odvoz odpadu by mala byť služba s riadnym vyúčtovaním za odobraté množstvo a každý by vedel, na čom je,“ myslí si Juraj Kozma. Podľa Višňovského to nie je možné.
„Zákon určuje, že ide o ročnú daň, nie je to výmysel Prešova. Keby sme mali uplatniť zálohové platby, museli by sme investovať do nových nádob s čipmi, zmerať odpad každej domácnosti, vydať účet a potom by prišla platba. Nie je to nemožné, funguje to tak vo Švajčiarsku, ale zatiaľ je našou jedinou alternatívou fixná cena,“ vysvetlil riaditeľ TSmP.
Mária Juhásová sa zase zamýšľala nad tým, že roky platí za likvidáciu odpadu, ale ešte nikdy nepočula o tom, koľko to vlastne stojí.
„Za uloženie jednej tony odpadu na skládku v Petrovciach platíme od 6 do 8 eur, ročne je to okolo 24 až 25 000 ton. Môže sa nám stať ešte aj to, že cena sa nariadením z EÚ ešte zvýši za to, že stále ukladáme odpad na skládku a nezhodnocujeme ho. Cena by sa tak mohla zvýšiť o ďalších 25 000 eur ročne. Jedinou cestou je nájsť niekoho, kto bude schopný náš komunálny a drobný stavebný odpad zhodnocovať,“ konštatoval Višňovský.
ako
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári