Rekonštrukcia križovatky Levočská - Obrancov mieru, most rezonuje medzi Prešovčanmi. Najmä obyvatelia Sídliska II a III, ktorých sa stavba bezprostredne dotkne, majú stále veľa otázok a nejasností. Nesúhlasia s výrubom gaštanovej aleje na Obrancov mieru. Chcú vedieť, či investor plánuje zmierniť vplyv dopravy z hľadiska hluku. Obavy majú aj z toho, ako budú deti prechádzať cez frekventovanú komunikáciu na Obrancov mieru do školy.
PREŠOV. Na radnici sme sa dozvedeli, že informácie o výrube gaštanovej aleje na Obrancov mieru nie sú pravdivé. Investor plánuje zlikvidovať len zopár stromov v mieste, kde budú umiestnené protihlukové steny.
Rúbať sa však bude, ale oproti Kauflandu na zelenom ostrovčeku, lebo cesta sa od nového mosta musí rozšíriť.
„Nevyhnutne tam musí padnúť časť stromov. S investorom sme sa dohodli, že neurobia náhradnú výsadbu, ale zaplatia nám spoločenskú hodnotu vyrúbaných drevín a my rozhodneme, kde v lokalite vysadíme nové. Určite to bude viac stromov, ako sa vyrúbe a posúdime, kde je potrebná vegetačná clona,“ vysvetlil riaditeľ sekcie stavebného úradu a urbanistiky Marián Harčarík.
Protihlukové steny budú štyri
Časť obyvateľov zo Sídliska II trvala na tom, že hluk na Obrancov mieru je už teraz neúnosný a keď sa ešte zvýši počet áut, nebude sa tam dať žiť.
Tento problém majú zmierniť protihlukové steny. Jedna bude na Levočskej ulici, v časti od vyústenia Záhradnej po železničnú trať a to je aj dôvod, prečo bude Urbánkova slepou ulicou.
V smere z Levočskej ulice, tesne pri križovatke bude ďalšia protihluková stena na pevnej podnoži a z nej už bude napojená lávka ponad križovatku.
Na Obrancov mieru pri vyústení z Ulice Československej armády bude ďalšia protihluková stena a tiež na druhej strane ulice.
„Pôjde o polykarbonátové (z plexiskla–pozn.red.) steny vysoké 6 metrov, zalomené v hornej tretine do vnútra cesty. Čo sa týka parametrov, čakali sme na posúdenie oblastného hygienika. Meraniami hluku navrhli také opatrenia, aby dynamická doprava nezvýšila neprimerane hlučnosť. Vyberalo sa z piatich variantov,“ konštatoval Harčarík.
Pribudnú nové zastávky
Časť obyvateľov namietala, že deti budú mať problém dostať sa do ZŠ Čsl. armády cez rušnú komunikáciu a budú musieť celý dopravný uzol zrejme obchádzať.
„Obidve zastávky MHD tam ostanú. Priechod pre chodcov bude medzi nimi so svetelnou signalizáciou na dopytové ovládanie, takže bude bezpečný,“ dodal hlavný architekt mesta Vladimír Ligus.
Vzniknú však aj dve nové zastávky. Jedna pri Kauflande a druhá hneď oproti, smerom do mesta. Doteraz tam chýbali a obyvatelia Sídliska II mali sťažený prístup do centra aj na Sídlisko III.
„Ľudia, ktorí bývajú v okolí križovatky, budú mať lepšiu dostupnosť do centra na všetkých spojoch. Doteraz mohli ísť len cez Obrancov mieru, z mesta napríklad len trolejbusom č. 5, teraz budú mať k dispozícii hociktorý spoj v smere na Sídlisko III aj do mesta,“ dodal Ligus.
Pod mostami vznikne chodník pre cyklistov
Nový most a rekonštrukcia starého vyriešia prechod cez komunikáciu pre chodcov, cyklistov aj korčuliarov. Z cyklochodníka na pravom brehu Torysy doteraz nebol legálny prechod cez most. Ľudia tam doslova prebehovali cez cestu alebo museli prejsť s bicyklami cez križovatku.
Nový chodník pôjde popod oba mosty a bezpečne sa bude dať prejsť z jedného cyklochodníka na druhý popri brehu Torysy.
„Nebudú musieť vnímať ani motoristickú dopravu a bude to bezpečnejšie. Zároveň sa na mostoch zmenia šírky chodníkov na 5 metrov a rozšíri sa železničný prejazd, kde bude osem závor,“ popísal ďalšie novinky Harčarík.
Fakty
Vyrieši križovatka dopravnú situáciu?
Účelom stavby Levočská – Obrancov mieru, most je zvýšenie kapacity, plynulosti a bezpečnosti pešej aj automobilovej dopravy. Tiež zvýšenie priepustnosti cesty I/18 v prieťahu mestom.
Čoskoro by sa mala dokončiť Nábrežná komunikácia a v úseku pri ZVL napojiť na štátnu cestu I/68. Medzi ľuďmi prevláda názor, že doprava potom bude presmerovaná zo Šafárikovej, Hollého ulice a Lesíka delostrelcov na Levočskú, Obrancov mieru, Pod Kalváriou a Pražskú ku novej križovatke pri bývalom ZVL.
Odborníci zo Sekcie stavebného úradu a urbanistiky však dopravné riešenie vysvetľujú inak. Podľa nich diaľnica D1 východ - západ by sa mala začať stavať už tento rok. Cesta III. triedy Rusínska- Gen. Svobodu má byť preklasifikovaná na cestu I. triedy, ktorú pod svoju správu prevezme Slovenská správa ciest. Následne urobí úpravu križovatiek Východná - Rusínska - Gen. Svobodu tak, aby spĺňali parametre I. triedy.
Doprava v smere Košice - Bardejov - Svidník -Vranov, pôjde naďalej cez Sekčov , ale už po ceste I. triedy, čo nie je dobrá správa pre Sekčovčanov.
Šéf Sekcie stavebného úradu a urbanistiky Marián Harčarík aj hlavný architekt mesta Vladimír Ligus popreli tvrdenie o tom, že dopravný tranzit bude presmerovaný na Obrancov mieru a Levočskú.
„Ak sa do troch rokov D1 postaví, celá doprava na Poprad už nepôjde cez Obrancov mieru, ale cez diaľnicu. Neubudne však doprava na Levočskej. Rekonštrukcia križovatky je potrebná, lebo severný obchvat mesta je v nedohľadne. V špičke sa už teraz na Obrancov mieru tvoria veľké kolóny áut až po Armu, na Levočskej bývajú často zápchy a ráno sú kolóny od Vlada Clementisa a Lidlu až po križovatku na Volgogradskej,“ konštatoval Ligus.
Dodal, že toto riešenie pomôže doprave v Prešove na 30 rokov.
ak
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári