Situáciu s nedostavanou cestou pri ZVL prišiel riešiť do Prešova štátny tajomník. Štát vypovedal zmluvu pôvodnému dodávateľovi stavby. Po stretnutí s primátorkou a županom došlo k zhode, že ďalšie kroky majú smerovať k tomu, aby bola stavba ukončená do konca budúceho roka.
PREŠOV. Stretnutie k riešeniu nedokončenej stavby Okružnej križovatky pri ZVL, s nadjazdom a napojením na diaľnicu na Košice, sa uskutočnilo v stredu v Prešove.
Štát odstúpil od zmluvy s dodávateľom stavby (združenie HANT BA DS a ANIK), ktorý ju včas nedokončil, nepokračuje v nej a má finančné problémy.
Rokovanie. Stretli sa zástupcovia ministerstva, mesta a kraja. Foto: Michal Frank
Stromček: Chceme to vyriešiť čo najskôr
„Hľadáme optimálne riešenie na čo najskoršie dokončenie tejto stavby s minimálnym dopadom na už aj tak komplikovanú situáciu v meste Prešov,“ povedal štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček (Smer).
„Dnes je stavba dokončená na 44 percent, tomu zodpovedajú aj finančné plnenia,“ pokračoval.
Z 26 miliónov eur bolo doteraz vyplatených necelých dvanásť.
Stavba sa môže predražiť, keďže ceny stavebných prác sú dnes iné ako v roku 2011, podľa Stromčeka je to zatiaľ hypotetická otázka. Takisto aj spôsob, akým bude investor vymáhať zaplatenie vzniknutých škôd.
„Právnici analyzujú všetky možnosti. Pre nás je v prvom kole dôležité, aby sme čo najskôr mohli túto stavbu dokončiť,“ konštatoval štátny tajomník.
Kedy bude môcť byť stavba ukončená?
„Trvanie prác sa odhaduje na deväť mesiacov. K tomu musíme prirátať dobu verejného obstarávania,“ vyhlásil V. Stromček.
Do desiatich dní čaká na stanovisko mesta, či bude vyhlásená mimoriadna situácia, ktorá by mohla skrátiť verejné obstarávanie.
Turčanová: Mesto vyjde v ústrety
„Je to jedna z možností,“ uviedla o vyhlásení mimoriadnej situácie primátorka Prešova Andrea Turčanová (KDH) a zdôraznila: „Budeme hľadať také riešenie, aby bola do roka naozaj dokončená.“
Primátorka privítala spoluprácu s ministerstvom a krajom.
„Zároveň pozitívne vnímam to, že pred koncom je verejné obstarávanie na D1 a takisto by do konca roka malo byť stavebné povolenie na R4. Myslím, že svitá pre Prešov na lepšie časy a to je pozitívna správa pre všetkých nás,“ potvrdila slová štátneho tajomníka k situácii v doprave.
Podľa štátneho tajomníka Stromčeka bude mesto Prešov po dokončení týchto ciest „v ďaleko lepšej kondícii“.
Doplnil, že nešlo o prvé, ani posledné stretnutie, a že vzniknutú kritickú situáciu sa podarí vyriešiť čo najskôr.
Chudík: Nebol som optimista
„Najdrahšia cesta je tá, ktorá nie je postavená,“ zdôraznil predseda Prešovského samosprávneho kraja Peter Chudík (Smer).
Podľa jeho slov by mesto malo vyhlásiť mimoriadnu situáciu, aby došlo k urýchlenému ukončeniu stavby.
„Dovolím si tvrdiť, že kritický stav tu je. Všetci musíme urobiť všetko pre to, aby sme dokončili čo najskôr. Občan nebude pozerať na to, či to je tak alebo tak, ale aby to bolo rýchlo. Som presvedčený, že po dnešku sa tak stane,“ konštatoval župan, ktorý pôvodne nebol taký optimistický.
„Keď sa stala taká situácia, sadli sme si a som rád, že sa niečo rozhodlo a pokračujeme ďalej. Sme v situácii, že sa fakt môže stať, že táto cesta bude dokončená v budúcom roku. Priznám sa, že niekedy v lete som tomu absolútne neveril. O tom to celé je. Urobíme všetko preto, aby to tak bolo,“ dodal.
Reakcia
Hovoria o manažérskom zlyhaní
Zastavenie výstavby obchvatu Prešova preložkou štátnej cesty I/68 považuje Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) za manažérske zlyhanie Slovenskej správy ciest ako investora a ministerstva dopravy ako jej nadriadeného štátneho orgánu.
"Slovenská správa ciest už uplynulý rok mala podrobné informácie o výraznom meškaní výstavby komunikácie. Už dávno zápisy z kontrolných dní signalizovali, že dodávateľ nebude schopný stavbu dokončiť a odovzdať," informoval v stredu predseda správnej rady IDH Ondrej Matej.
Ministerstvo dopravy podľa inštitútu už pred rokom mohlo mať dostatočné informácie, že je ohrozené vyčerpanie európskych financií pri realizácii investície.
Ministerstvo dopravy a Slovenská správa ciest, tvrdí IDH, už mali mať pripravené riešenie a jasný harmonogram krokov po odstúpení od zmluvy so zhotoviteľom stavby, združením firiem HANT BA DS a ANIK.
"Pripomína to neschopných manažérov závodu, ktorí vidia ako zlyháva dodávateľ súčiastok a aj napriek tomu nezabezpečia nového dodávateľa a spôsobia zastavenie výroby v závode," uviedol Matej.
"Namiesto vyvodzovania zodpovednosti týchto inštitúcií za vzniknutý stav a predstavenie riešenia, ako ho napraviť, sa zmohli len na prehodenie zodpovednosti na mesto, ktoré vyzývajú na vyhlásenie mimoriadnej situácie," dodal.
sita
Foto k článku: Michal Frank
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári