Korzár logo Korzár Prešov
Pondelok, 16. júl, 2018 | Meniny má Drahomír
Nájdete nás na webe

ČESMAD nie je spokojný s dlhou prípravou stavby R4

Žiada vybudovanie rýchlostnej cesty z Prešova k hraniciam s Poľskom v čo najkratšom možnom čase.

(Zdroj: lustračné - iv)

Združenie cestných dopravcov ČESMAD Slovakia (ČESMAD) nie je spokojné so zdĺhavou prípravou výstavby rýchlostnej cesty R4. Žiada, aby sa cesta z Prešova po hranicu s Poľskom vybudovala čo najskôr.

PREŠOV. "Súčasný stav už nie je vyhovujúci, preto by bolo vhodné, aby tieto úseky boli dobudované v čo najkratšom možnom čase," informoval PR manažér ČESMAD-u Andrej Fekete. "Hlavne tranzitná doprava tieto úseky, ale aj všetky ostatné cesty I. triedy na Slovensku, zaťažuje vo veľkej miere, čo spôsobuje komplikácie," uviedol.

Článok pokračuje pod video reklamou

Štát nezabezpečil financovanie výstavby R4 a peniaze na ňu nie sú ani v novom Operačnom programe Integrovaná infraštruktúra 2014 - 2020.

Napriek pokračovaniu projektovej prípravy hrozí ďalšie predĺženie termínov začiatku výstavby. Riešiť tento problém bude musieť nová vláda a vedenie ministerstva dopravy.

Pripravovaný ťah R4 spolu s postavenými úsekmi D1 medzi Prešovom a Košicami a R4 k hranici s Maďarskom je na trase plánovaného európskeho cestného koridoru Via Carpatia od Baltského k Egejskému moru.

Trasa je dôležitá

"Združenie ČESMAD Slovakia a členské dopravné spoločnosti vítajú tento projekt, tak ako každý, ktorý zlepší cestnú infraštruktúru na Slovensku, ale aj v krajinách, kde majú slovenskí dopravcovia prepravné trasy. Zlepšenie infraštruktúry má výrazný vplyv na čas prepravy, čo je jeden z rozhodujúcich faktorov," zareagoval Fekete.

Uvedenú severojužnú európsku trasu slovenskí dopravcovia využívajú menej v porovnaní s trasami do západnej Európy, ale aj tak je podľa nich dôležitá.

"Od dopravných spoločností nemáme konkrétne sťažnosti na stav komunikácií na tejto trase (Via Carpatia). V súčasnosti je to kombinácia diaľničných úsekov s cestami I. triedy," dodal Fekete.

Prepojiť má sedem krajín

Koridor Via Carpatia má diaľnicami a rýchlostnými cestami prepojiť sedem členských krajín Európskej únie na jej východe.

Vedie z Klajpedy cez Kaunas v Litve, Bialystok, Lublin a Rzeszów v Poľsku, Prešov a Košice na Slovensku, Miskolc a Debrecín v Maďarsku, Oradeu, Arad, Timisoaru, Lugoj a Calafat v Rumunsku a bulharskú Sofiu do gréckeho Solúna.

Z Lugoja vedie odbočka cez Sibiu, Pitesti a Bukurešť do Konstanty pri Čiernom mori a zo Sofie cez Plovdiv do Svilengradu pri hranici s Tureckom. Prepojenie Via Carpatia by malo byť dobudované postupne do roku 2050.

Začlenenie nového koridoru do Transeurópskej dopravnej siete (TEN-T) presadzuje Európske zoskupenie územnej spolupráce (EZÚS) Via Carpatia so sídlom v Košiciach.

Založili ho Košický samosprávny kraj a maďarská Boršodsko-abovsko-zemplínska župa (sídlo Miskolc) v máji 2013.

Hlavným cieľom zoskupenia je rozvoj koridoru Via Carpatia.

Už len obchvat Košíc

"Via Carpatia je ambiciózny projekt, ktorý si kladie za cieľ rozšírenie Transeurópskej dopravnej siete tým, že vytvorí najkratšiu trasu medzi severnou a južnou oblasťou. Hoci to nie je nová myšlienka, v súčasnosti sa ešte stále nepristúpilo k jej realizácii," informovala výkonná riaditeľka EZÚS Via Carpatia Julianna Orbán Máté.

Na trase koridoru v Košickom kraji treba dobudovať už len juhovýchodný obchvat Košíc na R2 medzi Šacou a Košickými Oľšanmi (21,5 km).

"Tento obchvat dostal v súčasnosti najväčšiu prioritu a jeho výstavba sa plánuje na rok 2018," dodala riaditeľka.

Štúdie uskutočniteľnosti by mali odhaliť skryté nedostatky na trase Via Carpatia.

"Prevládajú snahy o zabezpečenie osobitných finančných zdrojov na dobudovanie koridoru. Prepojenie krajín v smere sever - juh v prvom rade významným spôsobom odľahčí dosť vyťažený cestný ťah západ - východ. V dôsledku toho sa otvoria nové trhy a vybudujú sa nové logistické centrá," očakáva Orbán Máté.

Má to umožniť rozvoj lokálnej ekonomiky a nárast pracovných miest.

Strategický význam

Via Carpatia má podľa predsedu Košického kraja Zdenka Trebuľu strategický význam pre regióny pozdĺž schengenskej hranice EÚ.

Ich ekonomická situácia nie je najlepšia, zväčša ide o zaostávajúce regióny s pomerne vysokou mierou nezamestnanosti.

Od rýchlejšieho dobudovania dopravného koridoru očakáva veľký vplyv na ekonomický rozvoj regiónov.

Košický a Prešovský kraj, Boršodsko-abovsko-zemplínska župa a Podkarpatské vojvodstvo v Poľsku uzavreli v apríli 2015 v Rzeszówe dohodu o spolupráci pri rozvoji koridoru Via Carpatia a očakávajú pripojenie ďalších regiónov.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  9. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  10. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto
  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  3. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  8. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  9. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  10. OMV pozýva na pretekársky supervíkend na okruhu Slovakiaring
  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 9 866
  2. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 9 613
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 7 955
  4. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 449
  5. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 6 118
  6. Nie sme žiadni paštikári. Slováci už dovolenkujú inak 4 826
  7. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 4 432
  8. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 3 924
  9. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto 3 520
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 3 192

Téma: Doprava


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Neprehliadnite tiež

Prešovčanov rozčuľuje systém vybavovania pasov a občianskych preukazov

Na lístočky sa čaká od rána, minú sa štvrťhodinu po otvorení.

Bývalú priateľku prenasledoval, na web zavesil jej nahé fotky

Košičan dostal podmienečný trest, musí sa aj ospravedlniť.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Štát plánuje otvoriť trh s online hazardom. Vyhovovalo by to najmä Pente, tvrdia aktivisti

Nový zákon podľa stávkarov pomôže proti nelegálnemu hazardu.

DOBRE RÁNO

Dobré ráno: Súd mu vymeral 12 rokov, chce sa stať primátorom

Ako sa u nás robí komunálna politika.

STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Hazard nezastavíte

Hazard treba regulovať, nie zakazovať.

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop