Korzár logo Korzár Prešov

ČESMAD nie je spokojný s dlhou prípravou stavby R4

Žiada vybudovanie rýchlostnej cesty z Prešova k hraniciam s Poľskom v čo najkratšom možnom čase.

(Zdroj: lustračné - iv)

Združenie cestných dopravcov ČESMAD Slovakia (ČESMAD) nie je spokojné so zdĺhavou prípravou výstavby rýchlostnej cesty R4. Žiada, aby sa cesta z Prešova po hranicu s Poľskom vybudovala čo najskôr.

PREŠOV. "Súčasný stav už nie je vyhovujúci, preto by bolo vhodné, aby tieto úseky boli dobudované v čo najkratšom možnom čase," informoval PR manažér ČESMAD-u Andrej Fekete. "Hlavne tranzitná doprava tieto úseky, ale aj všetky ostatné cesty I. triedy na Slovensku, zaťažuje vo veľkej miere, čo spôsobuje komplikácie," uviedol.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Štát nezabezpečil financovanie výstavby R4 a peniaze na ňu nie sú ani v novom Operačnom programe Integrovaná infraštruktúra 2014 - 2020.

Napriek pokračovaniu projektovej prípravy hrozí ďalšie predĺženie termínov začiatku výstavby. Riešiť tento problém bude musieť nová vláda a vedenie ministerstva dopravy.

Pripravovaný ťah R4 spolu s postavenými úsekmi D1 medzi Prešovom a Košicami a R4 k hranici s Maďarskom je na trase plánovaného európskeho cestného koridoru Via Carpatia od Baltského k Egejskému moru.

Trasa je dôležitá

"Združenie ČESMAD Slovakia a členské dopravné spoločnosti vítajú tento projekt, tak ako každý, ktorý zlepší cestnú infraštruktúru na Slovensku, ale aj v krajinách, kde majú slovenskí dopravcovia prepravné trasy. Zlepšenie infraštruktúry má výrazný vplyv na čas prepravy, čo je jeden z rozhodujúcich faktorov," zareagoval Fekete.

SkryťVypnúť reklamu

Uvedenú severojužnú európsku trasu slovenskí dopravcovia využívajú menej v porovnaní s trasami do západnej Európy, ale aj tak je podľa nich dôležitá.

"Od dopravných spoločností nemáme konkrétne sťažnosti na stav komunikácií na tejto trase (Via Carpatia). V súčasnosti je to kombinácia diaľničných úsekov s cestami I. triedy," dodal Fekete.

Prepojiť má sedem krajín

Koridor Via Carpatia má diaľnicami a rýchlostnými cestami prepojiť sedem členských krajín Európskej únie na jej východe.

Vedie z Klajpedy cez Kaunas v Litve, Bialystok, Lublin a Rzeszów v Poľsku, Prešov a Košice na Slovensku, Miskolc a Debrecín v Maďarsku, Oradeu, Arad, Timisoaru, Lugoj a Calafat v Rumunsku a bulharskú Sofiu do gréckeho Solúna.

Z Lugoja vedie odbočka cez Sibiu, Pitesti a Bukurešť do Konstanty pri Čiernom mori a zo Sofie cez Plovdiv do Svilengradu pri hranici s Tureckom. Prepojenie Via Carpatia by malo byť dobudované postupne do roku 2050.

SkryťVypnúť reklamu

Začlenenie nového koridoru do Transeurópskej dopravnej siete (TEN-T) presadzuje Európske zoskupenie územnej spolupráce (EZÚS) Via Carpatia so sídlom v Košiciach.

Založili ho Košický samosprávny kraj a maďarská Boršodsko-abovsko-zemplínska župa (sídlo Miskolc) v máji 2013.

Hlavným cieľom zoskupenia je rozvoj koridoru Via Carpatia.

Už len obchvat Košíc

"Via Carpatia je ambiciózny projekt, ktorý si kladie za cieľ rozšírenie Transeurópskej dopravnej siete tým, že vytvorí najkratšiu trasu medzi severnou a južnou oblasťou. Hoci to nie je nová myšlienka, v súčasnosti sa ešte stále nepristúpilo k jej realizácii," informovala výkonná riaditeľka EZÚS Via Carpatia Julianna Orbán Máté.

Na trase koridoru v Košickom kraji treba dobudovať už len juhovýchodný obchvat Košíc na R2 medzi Šacou a Košickými Oľšanmi (21,5 km).

"Tento obchvat dostal v súčasnosti najväčšiu prioritu a jeho výstavba sa plánuje na rok 2018," dodala riaditeľka.

Štúdie uskutočniteľnosti by mali odhaliť skryté nedostatky na trase Via Carpatia.

"Prevládajú snahy o zabezpečenie osobitných finančných zdrojov na dobudovanie koridoru. Prepojenie krajín v smere sever - juh v prvom rade významným spôsobom odľahčí dosť vyťažený cestný ťah západ - východ. V dôsledku toho sa otvoria nové trhy a vybudujú sa nové logistické centrá," očakáva Orbán Máté.

Má to umožniť rozvoj lokálnej ekonomiky a nárast pracovných miest.

Strategický význam

Via Carpatia má podľa predsedu Košického kraja Zdenka Trebuľu strategický význam pre regióny pozdĺž schengenskej hranice EÚ.

Ich ekonomická situácia nie je najlepšia, zväčša ide o zaostávajúce regióny s pomerne vysokou mierou nezamestnanosti.

Od rýchlejšieho dobudovania dopravného koridoru očakáva veľký vplyv na ekonomický rozvoj regiónov.

Košický a Prešovský kraj, Boršodsko-abovsko-zemplínska župa a Podkarpatské vojvodstvo v Poľsku uzavreli v apríli 2015 v Rzeszówe dohodu o spolupráci pri rozvoji koridoru Via Carpatia a očakávajú pripojenie ďalších regiónov.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  2. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  4. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  5. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  6. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  7. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  8. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 489
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 723
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 523
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 559
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 6 113
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 760
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 559
  8. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 4 392
  1. Marek Namešpetra: Siedmy deň
  2. Ivan Mlynár: Nové útoky Roberta Fica na Jána Čurillu, môžu úzko súvisieť s Mona Lysou, alebo so sochou Michelangelovho Dávida.
  3. Dagmar Olajošová: Spaľovňa horúca téma
  4. Martin Fronk: Kultúra nie je súkromný majetok
  5. Jolana Čuláková: Ako ochrániť premiéra pred atentátom, nebezpečnými policajtmi, novinármi a mimovládkami
  6. Aleksander Prętnicki: Posledna spoved - Bratislavský expres
  7. Vladimír Bojničan: Kolektívny fanatizmus vs. liberálny individualizmus: Zápas o budúcnosť našej civilizácie
  8. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí
  1. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 64 368
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 45 257
  3. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 660
  4. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 12 288
  5. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 10 840
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy 10 426
  7. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 10 056
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 046
  1. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  2. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  3. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
  4. Radko Mačuha: Ideme ďalej.
  5. Tupou Ceruzou: Hrádza proti progresivizmu
  6. Tupou Ceruzou: Trump vs. Čína
  7. Marcel Rebro: SMERácka kádrovačka
  8. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Marek Namešpetra: Siedmy deň
  2. Ivan Mlynár: Nové útoky Roberta Fica na Jána Čurillu, môžu úzko súvisieť s Mona Lysou, alebo so sochou Michelangelovho Dávida.
  3. Dagmar Olajošová: Spaľovňa horúca téma
  4. Martin Fronk: Kultúra nie je súkromný majetok
  5. Jolana Čuláková: Ako ochrániť premiéra pred atentátom, nebezpečnými policajtmi, novinármi a mimovládkami
  6. Aleksander Prętnicki: Posledna spoved - Bratislavský expres
  7. Vladimír Bojničan: Kolektívny fanatizmus vs. liberálny individualizmus: Zápas o budúcnosť našej civilizácie
  8. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí
  1. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 64 368
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 45 257
  3. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 660
  4. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 12 288
  5. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 10 840
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy 10 426
  7. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 10 056
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 046
  1. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  2. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  3. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
  4. Radko Mačuha: Ideme ďalej.
  5. Tupou Ceruzou: Hrádza proti progresivizmu
  6. Tupou Ceruzou: Trump vs. Čína
  7. Marcel Rebro: SMERácka kádrovačka
  8. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu