PREŠOV. Slovenská správa ciest (SSC) trvá na svojom rozhodnutí o odstúpení od zmluvy so zhotoviteľom stavby preložky cesty I. triedy 68 v Prešove odbočka Škultétyho - ZVL.
Bola to podľa cestárov jediná možnosť, ako opakované porušovania zmluvy zhotoviteľom riešiť a hlavne zabezpečiť dokončenie stavby.
Zo zmluvnej ceny 32 miliónov eur vrátane dane z pridanej hodnoty boli za necelé tri roky prestavané a finančne uhradené stavebné práce za 12 milińov eur, čo je 38 %.
Združenie firiem HANT BA DS (HANT) a ANIK malo cestu postaviť pôvodne do júna a po predĺžení lehoty do októbra tohto roka.
Stavenisko je dlhodobo opustené
"Stavenisko je dlhodobo opustené a zhotoviteľ nereaguje na výzvy objednávateľa ani štátneho stavebného dohľadu. Je povinnosťou objednávateľa a správcu cesty, SSC, vykonať opatrenia na zníženie hrozby vzniku škôd na majetku objednávateľa, ako aj hrozby škôd na majetku a zdraví dotknutých účastníkov výstavby," informovala hovorkyňa Slovenskej správy ciest Zuzana Hromcová.
Tento stav bol podľa cestárov v plnom rozsahu spôsobený zhotoviteľom, čím im vznikajú ďalšie náklady a škody.
"Ďalšie kroky SSC v súvislosti s pokračovaním prác na projekte sa budú odvíjať od posúdenia a zhodnotenia stavu na stavenisku stavby zástupcami mesta Prešov," uviedla.
Firma podala žalobu
Spoločnosť HANT označila odstúpenie cestárov od zmluvy za neplatné a podala žalobu na súde, aby rozhodol, či mali na to právo.
Tvrdí, že z lehoty výstavby v dĺžke 40 mesiacov uplynulo zatiaľ len 23 mesiacov.
"Stavenisko nám bolo odovzdané po častiach a k úplnému odovzdaniu staveniska, ako predpokladala zmluva, došlo až v novembri 2013," informoval tento týždeň riaditeľ stavebnej firmy pre oblasť východ Jozef Šebej-Kovaľ.
Zmluva o dielo bola uzavretá 23. mája 2012 s termínom prác na 36 mesiacov, neskôr bol predĺžený o štyri mesiace.
Stavba mala byť podľa správy ciest už ukončená
Cestári označili tvrdenie firmy za zavádzajúce.
"Stavenisko bolo odovzdané v súlade so zmluvou po častiach. Prvá časť staveniska bola odovzdaná 8. júna 2012, ostávajúca časť 29. novembra 2012. Zhotoviteľ začal stavebné práce po predložení požadovaných dokladov a po zabezpečení potrebných povolení v závere roka 2012, a to až na základe výzvy k náprave," priblížila Hromcová.
Stavba mala byť podľa správy ciest ukončená v júni 2015.
Z dôvodu omeškania zhotoviteľa pre archeologický výskum nad rámec pôvodného zámeru a oneskorené odovzdanie staveniska si zhotoviteľ uplatnil nárok na predlženie lehoty do 7. októbra 2015.
Ten bol potvrdený dodatkom k zmluve.
Prečo sa stavba vlečie?
HANT sa sťažoval na nesúčinnosť cestárov pri problémoch na stavbe a tiež na to, že nedostal pokyny, aby bolo dielo zabezpečené proti povodniam.
Za problematickú označil aj statiku stavby.
Tieto tvrdenia sú podľa cestárov účelové a nezakladajú sa na pravde.
"Zhotoviteľ disponoval platnou dokumentáciou k realizácii stavebných prác. Drobné technické problémy boli riešené na pracovných rokovaniach. Na rokovaní manažmentu stavby v marci 2015 bolo opakovane konštatované, že nie sú evidované technické problémy, ktoré by bránili postupu prác na stavbe," zdôraznila Hromcová.
Zhotoviteľ podľa nej svoje povinnosti neplnil a v prácach na stavbe pokračoval v minimálnom rozsahu, resp. na väčšine objektov vôbec a hotová nie je ani polovica stavby.
Spoločnosť v poslednom období prestavala na stavbe zhruba iba 50 tis. eur mesačne a týmto tempom by stavba pokračovala ešte niekoľko rokov.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári